Aspargessult og honningtørst bag fjollede flyruter

29. marts 2013 07:19 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Aspargessult og honningtørst bag fjollede flyruter
Billede mangler

De fleste vil nok kunne se meningen bag flyruter mellem verdens metropoler. Kombinationen af millioner af indbyggere og det globale samfund resulterer i rejselyst, og dermed er der en forretning for luftfartsselskaberne.

 

Men der er også en række flyruter, hvor man umiddelbart må klø sig i håret, da det ikke lige er til at se fornuften og forretningsideen i dem. Wall Street Journal har samlet en stribe af dem, og det viser sig i gennemgangen, er der faktisk er snusfornuft bag de fleste.

Et eksempel er det nationale armenske luftfartsselskab Armavia, der traditionelt har satset på at flyve passagererne til og fra den lille Kaukasus-nation fra nabolandenes hovedstæder. I dag har Armavia dog to nye destinationer, som er én side af samme sag; nemlig Birmingham i England og Amritsat i Indien.

Armavia har simpelthen fået øjnene op for, at der bor en stor Sikh-minoritet i den nordengelske by, og at de gerne vil rejse til den indiske by, der er Sikhernes spirituelle hovedstad. Og Armenien ligger altså lige midt på ruten.

Det er ligeledes gået op for det tyske luftfartsselskab Germania, at nationens kurdiske befolkning gerne vil have direkte forbindelser til de kurdiske områder i Irak. Derfor flyver Germania nu otte gange om ugen til de nordirakiske byer Erbil og Sulaymaniyah.

Det er dog ikke kun befolkningsgrupper, som luftfartsselskaberne kan tage udgangspunkt i, når det kommer til overraskende ruter. Det sorte guld, olien, er også en drivkraft.

Det kan man blandt andet se ved, at der i dag er direkte forbindelse mellem skotske Aberdeen og Baku i Aserbajdsjan. Begge byer er oliehovedstæder i deres nærområder, og det skaber en del forretningstrafik. Samme fænomen gør sig gældende på tværs af Atlanterhavet. Her har amerikanske United nemlig siden oktober fløjet direkte mellem Houston og Lagos, Nigeria. Igen er byernes olieindustri årsag til trafikken.

Af andre usædvanlige motorer i flyruter kan nævnes asparges. Amerikanernes sult på delikatessen gør, at Delta kan få en forretning ud af en rute mellem Atlanta og Lima i Peru. Hver gang et fly går i luften i den nordgående retning på den rute, sidder passagererne typisk oven på 22 ton asparges.

Samme amerikanske flyselskab har tidligere skåret kraftigt ned på sine internationale flyvninger fra byen Cincinatti, Ohio. Ruten til og fra Paris i Frankrig har dog fået lov til at fortsætte. Det sikrer de sammenlagt 2.000 ton dele til jetmotorer, der skal transporteres hvert år for.

Jo mindre skala, desto flere usædvanlige destinationer kan komme op at stå. Det mærker amerikansk Røde Kors blandt andet, skriver Wall Street Journal. Organisationen har flere gange brugt et lokalt selskab i Tanzania, der blandt andet henter den lokale honningproduktion et sted i det afrikanske land. Her er devisen dog, at hvis der ikke er honning at hente, så lander flyet ikke.

I så fald må passagererne snuppe en ekstra overnatning og så bare håbe på, at bierne har været flittige nok til, at der er bonus dagen efter.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu