Aviskrig uden vindere

14. marts 2013 16:09 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Aviskrig uden vindere
Billede mangler

3. september 2001 blev Metroxpress udgivet som den første og dengang eneste gratisavis i Danmark. Blot tre uger senere brød gratisaviskrigen ud, da konkurrenten Urban kom på markedet, men nu, mere end 12 år senere, er krigen slut.

 

Søsteravisen 24timer lukker om en uge, og dermed er Metroxpress atter alene på markedet.

Men Kim Minke, tidligere rektor på Danmarks Journalisthøjskole og forfatter til bogen »Aviskrigen«, tøver med at udråbe Metroxpress som sejrherre. Aviskrigen var en krig uden vindere, konstaterer han.

»Krigen har kostet enorme investeringer, men der er ikke nogen, der for alvor har tjent penge på den. Tværtimod har deltagerne tabt adskillige millioner kroner,« siger den tidligere rektor, der i dag er direktør for Det Danske Kulturinstitut i Storbritannien.

For Metroxpress er man nu tilbage ved år nul, konstaterer Kim Minke – med den væsentlige forskel, at markedet for nyheder er et helt andet i dag.

»Gratisaviserne var en glimrende forretningsidé i 1990erne, hvor Metro-koncernen blev stiftet i Sverige. Men i 2001 stod papirmediet foran en nedtur på grund af konkurrencen med nettet, og det har vist sig, at print nu står så svagt, at det for læserne ikke gør en forskel, at avisen er gratis,« forklarer Kim Minke, der understreger, at de danske gratisaviser generelt har været af en høj kvalitet.

»Men publikumspræferencerne har udviklet sig så meget, at selv gode produkter ikke kan vinde. Spørgsmålet er så, om man kunne have forudset den udvikling. Jeg ved det ikke, men det er en masse ærgerlige penge, der er blevet smidt væk,« siger han.

Samtidig med lukningen af 24timer har de schweiziske ejere af Metroxpress, Tamedia, bebudet en relancering af den tilbageværende gratisavis. 2. april udkommer Metroxpress i en redesignet udgave med mere fokus på underholdning og københavnsk lokalstof. 150 nyansatte hånduddelere bliver sendt ud i morgentrafikken for at sørge for, at avisen når frem til den nye målgruppe: Unge mennesker i de større byer.

»Metroxpress er et stærkt brand i Danmark, og vi er overbeviste om, at det eneste rigtige er at fokusere alle ressourcer på at producere og distribuere én stærk avis, der vil blive det markant mest læste dagblad i Danmark,« siger administrerende direktør Søren Riis, der fortæller, at målet er 600.000 daglige læsere inden sommerferien.

Den målsætning er ikke urealistisk, lyder vurderingen fra Kim Minke. For selv om de trykte aviser generelt er på retur, er der langt fra tale om et dødt medie, konstaterer han.

»Gratisaviserne har tidligere vist, at de kan drive deres læsertal op ved at styrke distributionen, og satsningen på underholdningsstof og tabloid er en klassisk metode til at få fat i de unge læsere,« forklarer han.

»Metroxpress vender dybest set tilbage til grundidéen for gratisaviserne, som sagtens kan vise sig at være en fornuftig forretning i mange år fremover. Men der er ikke tale om samme verdensomstyrtende nybrud, som da avisen udkom første gang,« siger Kim Minke.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu