Bilka har klistrende succes med potter og pander

11. marts 2013 08:01 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Bilka har klistrende succes med potter og pander

Kunderne i Bilka og Føtex har byttet små, gyldne klistermærker til 1,5 millioner potter og pande.

 

Køb for 50 kroner og få et klistermærke. Saml et helt hæfte og byt dig til en gryde med 70 procent rabat. Familien Danmark har været så vilde med Dansk Supermarkeds guldmærkekampagne at Føtex, Bilka og Salling tilsammen har solgt over 1,5 millioner gryder og pander i løbet af bare få måneders kampagnetid, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.

Ideen har overgået alle forventninger og har tiltrukket titusindvis af nye købeglade kunder, og det har øget omsætningen markant. Det har betydet et stop for det vigende salg hos både Føtex og Bilka, som sammen med Salling har solgt gryder og pander for over 150 millioner kroner.

Selv om kæderne ikke tjener penge på køkkenudstyret, da det sælges næsten til indkøbspris, skaber det en ekstra omsætning i forretningerne. Flere kunder vælger at putte en ekstra vare i kurven for at få nok til lige et guldmærke mere, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Jeg forventer at konceptet er kommet for at blive. Det kendes fra andre lande, hvor kæderne har benyttet metoden i flere år, og det gør de kun, hvis det virker,« siger Jean Ladehoff, indkøbsdirektør for nonfood i Dansk Supermarked til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Per Bank, koncernchef i Dansk Supermarked fik ideen fra Ungarn, hvor det er kæmpe populært. Og selv om ideen er guld værd for koncernen, vil rivalen Coop ikke tilbyde en lignende ordning. De fokuserer i stedet på kundeprogrammet Coop-Plus, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Heller ikke Forbrugerrådet er ikke ligeså glade for guldmærkerne som forbrugerne.

»Kunderne bør ikke lade sig styre af, hvor de kan få guldmærker, for så er der risiko for, at de samlet set kommer til at betale mere for varerne,« siger Tina Dhanda, seniorjurist i Forbrugerrådet til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Dansk Supermarked har allerede sat gang i nye kampagner efter succesen med gryderne fra Thomas Cook & Pour, senest med Zwilling-knive og billige kufferter, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten. Den gyldne ære er ikke ovre hos Dansk Supermarkeds store kæder og kunderne kan se frem til at klistre sig til endnu flere rabatter.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu