Biltyverier falder mens cykeltyve har kronede dage

17. marts 2013 02:40 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Biltyverier falder mens cykeltyve har kronede dage

Antallet af biltyverier er på bare et år faldet med 25 procent til det laveste i årtier, skriver Politiken.

 

Ifølge Danmarks Statistik er antallet af biltyverier i Danmark næsten halveret på tre år.

Forrige år blev der stjålet 14.300 biler. Det tal var sidste år røget ned på 10.900. For bare tre år siden var tallet oppe på omkring 20.000.

Det store fald i antallet af biltyverier får nu FDM til at kræve, at bilforsikringspræmierne sættes ned.

»Forsikringsselskaberne har det jo godt. Der er ikke er nok konkurrence, og autoskadeområdet er deres store guldæg. Når der så kommer så markant et fald inden for biltyverier, vil vi helt klart føre ønsket om lavere præmier frem«, siger juridisk chef i FDM Per Alkestrup, der forklarer faldet med, at de fleste biler nu om dage har elektronisk startspærre.

»Amatørerne, der før kunne stjæle en bil ved hjælp af en skruetrækker som en impulshandling for at brænde dæk af lørdag aften, har fået det meget sværere. Tilbage er de professionelle, der går efter de dyre biler, og som har specialudstyr til at starte dem«, siger Per Alkestrup.

Hos brancheforeningen Forsikring og Pension mener man dog ikke, at de nye kriminalitetstal kan føre til billigere forsikring, da de fleste stjålne biler trods alt vender tilbage til deres ejere.

»Reglen er, at vi først behandler en sag, når der er gået 28 dage, efter at bilen er stjålet. Vi venter og ser, om den kommer tilbage, og det er omkring 1.200-1.300 biler, der forsvinder helt, mens resten dukker op igen. Ud af den samlede sum til erstatning betyder tyverierne derfor ikke så meget«, siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen.

Mens bilejerne kan glæde sig over de nye tal er der ingen bedring i tallene for cykelejerne.

Sidste år blev 68.000 cykler meldt stjålet mod 71.000 året før. Antallet af stjålne cykler har i de senere år ligget konstant omkring de 70.000, oplyser Dansk Cyklistforbund.

»Myndighederne, herunder politiet, tager ikke dette store kriminalitetsområde alvorligt. Jeg har lige været til møde med transportministeren om regeringens cykelstrategi, og cyklismen bliver lovprist, for det er godt for sundheden, miljøet og trængslen. Men de mange tyverier afholder mange fra at bruge cyklen i det daglige. Det er et stort problem,« siger kommunikationschef Frits Bredal.

Han håber, at elektronisk sporing af cykler i fremtiden vil være det tekniske modtræk.

Dansk Cyklistforbund vil indtil da satse på bedre registrering og give deres medlemmer gratis medlemskab af Falcks nordiske cykelregister med seks millioner registrerede cykler, som både politi, forsikringsselskaber og borgerne kan søge i, fortæller Frits Bredal.

»Så kan alle tjekke, om en brugt cykel til salg i Den Blå Avis er meldt stjålet,« siger han til Politiken.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu