Blockbuster jagter danske købere

25. januar 2013 15:01 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Blockbuster jagter danske købere

Blockbuster i Danmark har fået grønt lys til selv at sætte en lokal salgsproces i gang – kæden er tæt på konkurs i England og lukker hundredvis af butikker i USA.

 

Den danske del af videoudlejningskæde Blockbuster får nu selv lov til at gå på jagt efter en ny ejer.

Indtil nu har Blockbuster Danmark været en brik i den amerikanske ejer, kabel- og satellitkoncernen Dish Networks forhåbninger om at sælge Blockbusters europæiske aktiver i en mere samlet form. Den proces brød sammen mod slutningen af sidste år, og i sidste uge blev Blockbuster i England så taget under administration af Deloitte for at undgå konkurs. Derudover har Dish Network desuden netop offentliggjort lukning af 300 Blockbuster-butikker i USA.

Derfor har Blockbuster Danmark nu fået frie hænder til selv at finde en køber. Selskabet har derfor sammen med rådgivningsfirmaet Nordic M&A sat en lokal salgsproces i gang.

“Vi har sat en proces op efter, at der skal ske en afklaring relativt hurtigt,” siger Blockbuster Danmarks adm. direktør Søren Heilmann.

Han har ikke sat en plan for, hvor hurtigt et salg skal ske, men håber, at kendskabsgraden til Blockbusters brand og kædens 64 danske butikker vil være et godt udgangspunkt for at finde nogen, der kan føre Blockbuster videre.

“Udgangspunktet er, at vi nu går ud og leder efter én eller flere købere som på bedst mulig måde kan udnytte det store potentiale, der både ligger i en restrukturering af butikskonceptet og udnyttelse af Blockbuster-brandet digitalt,” siger han.

Søren Heilmann fortæller, at Blockbuster Danmark kender til interesserede købere fra tidligere. Nu har man i første gang taget kontakt til dem, der har vist interesse, og andre mulige købere, som Blockbuster selv ser synergier i.

Den europæiske salgsproces har forhindret Blockbuster Danmark i selv at tage initiativer til at opdatere forretningen, der nu og fremover får massiv konkurrence fra streamingtjenester som Netflix og YouBio.

“Der ligger mange muligheder, som vi i en årrække ikke har kunnet realisere på grund af al den turbulens, der har været omkring vores ejerskab, og det har været meget frustrerende. Derfor er jeg glad for, at der nu er sat en lokal proces i gang,” siger han.

Det kan dog godt vise sig at være for sent. I hvert fald hvis man spørger professor og ekspert i e-business på CBS Jan Damsgaard.

“Nu har Netflix, HBO og YouBio sat sig på streaming herhjemme, så det løb er lidt kørt. Vi kommer ikke til at hente vores film i Blockbuster i fremtiden, og de har heller ikke været i stand til at opbygge en relation til deres kunder, der kunne anbefale nye film til dem på baggrund af de allerede sete film. De har ikke meget i forhold til at være salgsbare,” mener han.

Han peger på, at kiosk-funktionen i de eksisterende butikker har fyldt mere og mere i de senere år. De er i hans øjne også det bedste salgskort hos Blockbuster Danmark. Butikkerne kunne være interessante for 7-Eleven eller andre kioskkæder, der ønsker at stå bedre i Danmark.

“Blockbuster er den klassiske historie om en stor spiller, der ikke tør tage skridtet mod forandring af frygt for at kannibalisere sin egen forretning her og nu for så til sidst at være sejlet agterud,” siger han.

Sidste år lukkede Blockbuster seks af sine danske butikker, så videoudlejningskæden nu findes 64 steder landet over.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu