Boeing klar med løsning på Dreamliner-problemet

21. februar 2013 10:07 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Boeing klar med løsning på Dreamliner-problemet
Billede mangler

Boeing mener nu, at den har fundet en løsning på det batteriproblem, der har resulteret i, at flyproducentens store satsning, 787 Dreamliner, har fået globale flyveforbud. Det skriver Seattle Times.

 

Den amerikanske flyproducent har angiveligt indsendt en ansøgning til de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, hvor den søger tilladelse til en ombygning af den kasse, der indeholder de omstridte litiumbatterier, der har været årsag til flyveforbuddet. Et hold eksperter på Boeings fabriksanlæg i Seattle, Washington, er ifølge avisen i gang med at lægge sidste hånd på designet af en brandsikker boks til batterierne, der skal inddæmme en eventuel brand.

En unavngiven kilde siger til Seattle Times, at Boeing allerede har bestilt 200 sådanne bokse, og at de første 100 skal være leveret 18. marts. Dermed skulle der både være batteribokse nok til de 50 Dreamliner-fly, der allerede er i drift hos luftfartsselskaberne, og til det ukendte antal færdige fly, der står klar ved fabriksanlægget.

Topfolk fra Boeing skulle allerede have briefet repræsentanter fra Kongressen om løsningen. I den forbindelse skulle Boeing-folkene angiveligt have fortalt parlamentarikerne, at der er tale om en permanent løsning på problemerne, der skal indbygges i de kommende fly. Kritikere har dog ytret deres skepsis over for en løsning, der umiddelbart blot sørger for, at en batteribrand ikke spreder sig – og altså ikke løser det grundlæggende problem; nemlig årsagen til branden.

Men sådan kan man ikke nødvendigvis se på sagen, siger en kilde ifølge Seattle Times, der ikke ønsker at stå frem ved navn. Kilden forklarer, at man ikke kan se på det så firkantet. Boeings kasseløsning skal nemlig ikke bare inddæmme en brand – den skal også være med til at forebygge den. Det sker ved at batterierne bliver bedre ventileret i den nye boks, og at risikoen for en overophedning dermed bliver mindsket.

»Hvis man redesigner batteriet (inklusive batteriboksen, red.), så det ikke er muligt, at en battericelle-overophedning spreder sig til hele batteriet, så har du forebygget branden,« siger kilden ifølge avisen og tilføjer:

»Samtidig har man en boks, der inddæmmer skaden – så hvis der opstår et problem, er man dobbelt beskyttet.«

På trods af ovenstående argumentet er der dog ikke ændret på det faktum, at der endnu ikke er kommet nogen officiel årsag til Dreamlinerens batteriproblemer. Det står dog klart, at de effektmæssigt kraftigere litiumbatteriers sikkerhed har fået en ridse i lakken – det lige som det er sket med hensyn til produkter som mobiltelefoner og bærbare computere, hvor der også har været problemer med overophedning af litiumbatterierne.

Nu har Boeing så indsendt papirerne til FAA. Spørgsmålet er så, om de amerikanske luftfartsmyndigheder vil blåstemple planen – og hvor hurtigt den vil gøre det. Ifølge Seattle Times har Boeing en »aggressiv« plan klar for at få indbygget den nye batteriboks i Dreamliner-flyene, så flyveforbuddet kan ophæves.

I modsat retning trækker, at der er tale om en alvorlig beslutning fra myndighedernes side af. FAA valgte at »grounde« 787 på grund af sikkerhedsrisiko – den skal være overbevist om, at sikkerheden er i orden, før den løfter forbuddet. FAA har dog tidligere været i situationer, hvor den ikke kunne identificere årsagen til et alvorligt problem i en flytype, hvorfor den endte med at godtage ombygninger, der sikrede, at en mindre hændelse ikke kunne udvikle sig til en katastrofe.

Det skete eksempelvis med TWA Flight 800, der blev ramt af en eksplosion og styrtede i havet ud for New York i 1996. 230 mennesker døde i ulykken. Eksplosionen på 747-jumbojetten skyldtes sandsynligvis en kortslutning i en brændstoftank, men den eksakte fejl blev aldrig fundet. Ulykken førte dog til, at der kom nye krav om brændstoftankenes udformning.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu