Bondo kritiserer KL for at gemme evaluering af folkeskolen

16. februar 2013 15:51 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Bondo kritiserer KL for at gemme evaluering af folkeskolen
Billede mangler

KL har ikke villet offentliggøre en evalueringsrapport om den eksisterende folkeskoleaftale fra 2008. En evaluering, som er et samarbejde mellem lærerne og KL, og som Politiken er kommet i besiddelse af. Den viser stor opbakning fra lærerne til 2008-aftalen, som giver lærerne friere rammer til at arrangere deres arbejdstid, og på grund af det positive resultat er rapporten ifølge Danmarks Lærerforenings formand, Anders Bondo Christensen, vigtig at få ud.

 

»Jeg er glad for, at den er kommet ud nu, for den er et vigtigt indspark i debatten. Vi troede, at KL var klar til at gå ud sammen med os, men det har været fuldstændig umuligt at få dem til at offentliggøre den. Selv om vi gang på gang har forsøgt at få dem til at gå ud med aftalen, har de ikke været til at hugge eller stikke i,« siger formanden til Berlingske Nyhedsbureau.

Aftalen fra 2008 gør op med den traditionelle tænkning i en 37 timers arbejdsuge. I stedet har lærerne en undervisningsopgave, men også andre arbejdsopgaver som forældrekontakt, de forpligter sig til at opfylde. Så frem for at gøre det op i timer, minutter og registrering, er det behovet hos gruppen af elever, der bestemmer arbejdsugen.

»Det giver stor frihed, men med det følger også et ansvar, men heldigvis også engagement. Og det har vist sig, at vi er lykkedes med den målsætning,« siger Anders Bondo Christensen.

Resultatet til trods ønsker KL at ændre lærernes arbejdstidsaftale, så de kan pålægges mere undervisning, da længere tid i klasseværelserne ifølge kommuneforeningen er mest effektivt. Det har ærgret Danmarks Lærerforenings formand.

»Evalueringen er lidt en landvinding for folkeskolen, og derfor er det smadderærgerligt, at der nu sidder nogle økonomer hos KL og tror, at man kan effektivisere ved bare at smide aftalen væk og lave en gammeldags ledelse, hvor en leder leder og fordeler arbejdet. Det har nogle omkostninger på skolen, og det får vi dokumenteret med den her rapport. Derfor er det et vigtigt dokument i den diskussion, som kører nu,« siger han.

KL afviser dog, at evalueringens resultater er opsigtsvækkende.

»Sagens kerne er, at rapporten ikke siger noget om lærernes arbejdstidsaftale, som vi ikke vidste i forvejen, og derfor har den ikke nogen nyhedsværdi. Og evalueringen ændrer ikke på, at KL klart mener, at lærernes nuværende arbejdstidsregler skal afskaffes, fordi vi ikke kan give folkeskolen et løft med de arbejdstidsaftaler, der er i dag,« siger Michael Ziegler, formand for KLs Løn- og Personaleudvalg, i en pressemeddelelse.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu