Børn fra dårlige kår mobbes mest

6. februar 2013 08:53 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Børn fra dårlige kår mobbes mest
Billede mangler

Børn, der kommer fra høje socialklasser, har som oftest også høj status blandt klassekammeraterne. Omvendt med børn fra lave socialklasser, der typisk må tage til takke med en plads nederst i hierarkiet i skolen og en udsat position i klasser med mobning, skriver B.dk.

 

– Børn fra høj socialklasse er mindre udsatte for mobning end dem fra lav socialklasse. Ens socialklasse er med til at give status i klassen, siger forskningsleder Pernille Due fra Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet.  

Men den sociale ulighed i mobning er faldet en anelse de senere år i takt med, at færre børn bliver mobbet, viser nye tal fra Statens Institut for Folkesundhed, der bygger på den seneste landsdækkende skolebørnsundersøgelse fra 2010. 

Det overrasker forskerne, der havde ventet, at mindre forekomst af mobning ville betyde større social ulighed i mobning.

–  I Danmark har der været et voldsomt fald i forekomsten af mobning fra 1998 til 2010. Det er sket, uden den sociale ulighed er øget. Den er endda blevet en lille smule mindre. Det, synes vi, er en rigtig god nyhed, siger Pernille Due. 

Normalt øges den sociale ulighed nemlig, når man forebygger eller på anden måde prøver at begrænse uønsket adfærd. Interventioner fra statens side i form af centralt styrede kampagner har typisk givet større forskel i sundhed, fordi det især er personer fra højere socialklasser, der tager kampagnernes budskaber til sig. Det ser man for eksempel med rygekampagner, der har fået færre til at ryge, men til gengæld har øget den sociale ulighed, så det i dag især er de lavere sociale klasser, der tænder for smøgerne.

– Det er glædeligt, at skolerne har været i stand til at bekæmpe mobning med indsatser, der ikke har øget den sociale ulighed. Det kan skyldes, at der ikke er tale om centrale interventioner mod mobning, men at det er skolerne, der selv har taget initiativ til det, og de har selv tilpasset indsatsen, så den passer til deres egne lokale forhold, siger Pernille Due.

Internationalt ser man samme sociale ulighed i mobning i stort set alle lande. Samtidig viser det sig, at mobning generelt trives bedst i lande med stor social ulighed. Faldet i mobbeforekomsten i danske skoler er især sket blandt de børn, der mobbes af og til, mens børn, der mobbes dagligt, ikke har oplevet samme fald.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu