Budweiser beskyldes for fusk med alkoholprocenten

27. februar 2013 13:01 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Budweiser beskyldes for fusk med alkoholprocenten
Arkivfoto

Carlsberg-konkurrenten Anheuser-Busch er faldet i unåde hos to californiske øldrikkere. De hævder, at en række af Budweiser-koncernens ølmærker har fejlagtige alkoholoplysninger på deres etiketter, skriver det amerikanske nyhedssite CNN.

 

Nærmere betegnet tror de forurettede, at den påtrykte volumenbaserede alkoholmængde er misvisende, og at bryggerigiganten, der sidder på over 40 procent af det amerikanske marked, systematisk hælder vand i deres øl – og på den måde øger profitten. Den reelle alkoholmængde er markant under de fem procent, der fremgår af etiketten, hævder de.

Bryggerikoncernen afviser dog alle anklager. Anheuser-Busch-talsmanden Peter Kraemer siger, at koncernen lever op til det lovede, og at koncernen arbejder efter de »højeste standarder«.

»Anklagerne mod Anheuser-Busch er helt utroværdige, og disse søgsmål er uden hold i virkeligheden,« siger han ifølge CNN og tilføjer:

»Vores øl følger fuldt ud al lovgivning om information på alkoholdrik-etiketter.«

Søgsmålet nævner en række amerikanske ølmærker, som Anheuser-Busch står bag, der angiveligt ikke skulle kunne leve op til den påtrykte alkoholprocent. Det drejer sig både om den kendte Budweiser og blandt andet Bud Ice, Michelob og King Cobra. Personerne bag søgsmålet, der hedder Nina Giampaoli og John Elbert, har dog ikke offentliggjort data, der kan understøtte deres anklager.

De to forurettede bor i Sonoma i Californien, og de indleverede sagen til en føderal retsinstans i San Fransisco i sidste uge. De anklager bryggerikoncernen for at overtræde forbrugerbeskyttelseslove og kræver et uspecificeret erstatningsbeløb – og at bryggerikoncernen iværksætter en kampagne, hvor den gør opmærksom på den påståede fejlagtige information.

Både Giampaoli og Elbert er angiveligt holdt op med at købe øl fra Anheuser-Busch, efter »sandheden« gik op for dem.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu