Byge af erstatningskrav på vej mod Boeing

7. februar 2013 09:50 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Byge af erstatningskrav på vej mod Boeing
Billede mangler

Det kan vise sig at komme en kontant konsekvens for Boeing af, at dens spritnye 787 Dreamliner har fået flyveforbud. Flere luftfartsselskaber rasler allerede nu med sablen og taler om erstatningskrav, skriver nyhedsbureauet Reuters.

 

Boeing-flyet har haft flyveforbud siden midten af januar, efter at have været centrum for en række hændelser, der såede tvivl om brandfaren ved et af det topmoderne flys batterisystemer. Sagen er speciel, fordi det trods intense undersøgelser ikke officielt er lykkedes at finde frem til en årsag til, at batterierne er overophedet – og i mindst et enkelt tilfælde har udviklet røg.

Nogle undersøgelser har endda frikendt selve batteriet og har i stedet rettet fokus mod de omkringliggende elektriske systemer, hvilket er dårligt nyt for Boeing, da det kan indikere, at der er noget grundlæggende galt med designet af de elektriske systemer i flyet.

Nu begynder de luftfartsselskaber, der har nogle af de 50 allerede leverede Dreamlinere i drift, altså at brokke sig. Deriblandt det statsejede Air India og de japanske selskaber All Nippon Airways og Japan Airlines. Sidstnævnte har allerede været ude med prognosen om, at selskabets indtjening vil blive otte millioner dollar mindre, hvis Dreamlineren også har flyveforbud i marts.

Boeing er tilbageholdende med at love noget som helst. Det skyldes givetvis, at flyproducenten endnu ikke er klar til at melde noget offentligt ud om årsagen til hændelserne, og der dermed ikke er nogen afklaring på, hvornår den uheldsramte flytype atter kan komme på vingerne.

“Vores fokus er at få flyet tilbage i luften – først derefter vil vi se på problematikken,” siger Boeings vicedirektør for asiatisk salg Dinesh Kesar ifølge Reuters og tilføjer:

“Vi vil adressere problematikken bag lukkede døre med vores kunder.”

Boeing har tidligere oplyst, at Seattle-virksomheden vil fortsætte produktionen af Dreamliner-fly, mens efterforskningen finder sted. De løsningsforslag, den munder ud i, vil virksomheden så bygge ind i flyene, inden de bliver leveret til kunderne.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu