Cancerfond får ret: H&M-model var for solbrændt

21. september 2012 16:27 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk
 
Cancerfond får ret: H&M-model var for solbrændt
Billede mangler

En bikini-kampagne, som H&M lancerede i maj måned fik den svenske cancerfond på banen – nu udtaler reklamemyndighederne kritik.
 
En model kan være for solbrun. Det har de svenske reklamemyndigheder afgjort på baggrund af en bikini-kampagne for H&M.
 
Allerede da H&M lancerede kampagnen reagerede den svenske cancerfond og klagede over at kampagnens model, var for solbrændt.
 
”Nævnet finder, at modellen er kraftig solbrændt. Det er alment kendt, at overdreven exponering af huden i solen er skadeligt og kan føre til hudcancer. Reklamen viser ved modellens solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter. Nævnet finder derfor, at reklamen er udformet uden tilstrækkelig fornemmelse for socialt og virksomhedsmæssigt ansvar og strider dermed mod artikel 1, stykke 2 i ICC’s regler”, lyder afgørelsen fra reklamenævnet.
 
H&M havde selv besluttet at diskutere sagen internt efter kritikken fra cancerfonden.
– Det var ikke vores hensigt at opmuntre til farlig adfærd eller at fremstille et specifikt ideal – vi ville vise vores badetøjskollektion. Socialt ansvar er vigtigt for, siger firmaet ifølge expressen.se

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu