Carlsbergs europæiske markeder flader ud

18. februar 2013 09:38 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Carlsbergs europæiske markeder flader ud
Billede mangler

Det vesteuropæiske ølmarked faldt en-to procent, et fald på omkring tre procent eksklusive Polen, og det ellers lovende østeuropæiske marked fladede ud med kun få udsving kvartalerne i mellem.

»Gruppen leverede gode resultater i 2012 på trods af et vanskeligt Vesteuropæisk ølmarked. I Rusland bærer de kommercielle og organisatoriske ændringer frugt, og i Asien har vi igen leveret imponerende vækst og styrket vores markedspositioner,« siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen i selskabsmeddelelsen i forbindelse med regnskabet mandag.

Forbrugerne var vanskelige og vejret dårligt, og det spiller ind i årsregnskabet for Vesteuropa, skriver Carlsberg-gruppen. Samlet set faldt markedet omkring tre procent, eksklusive Polen, hvor markedet voksede fortsat.

Premium-porteføljen, lagret med Kronenburg, Carlsberg, Tuborg, Grimbergen og Somersby, har dog givet gode resultater sammen med de lokale brands, som for eksempel cideren Garage Hard Lemonade, og her vil Carlsberg forsøge at fortsætte udviklingen og understøtte mærkerne.

Den vesteuropæiske ølvolumen voksede organisk en procent.

Markedsandelene øgedes i både Norge, Finland og England, men var faldende i Schweiz og Frankrig. Faldet i Frankrig er påvirket af premiumiseringen, at forbrugerne i højere grad køber Carlsbergs premium-mærker, men væksten i markedsandele her kan ikke opveje volumenfaldet i mainstream- og økonomisegmentet.

Det danske marked faldt syv procent i 2012 på grund af det dårlige sommervejr og afgiftsforhøjelsen i januar 2012. Også på det britiske marked svalede vejret mere end øllene, og volumen faldt med tre procent i et marked, der faldt fem procent.

Længere mod øst har cash cow-landene Rusland og Ukraine sat farten ned, og samlet set var de østeuropæiske ølmarkeder flade for året. Ølvolumen faldt organisk seks procent til 44,7 millioner hektoliter, blandt andet på grund af lagernedbringelse i Rusland i første kvartal og en mindre lageropbygning i fjerde kvartal i forhold til 2011.

På det russiske marked ændredes forbrugernes adfærd også mod de dyrere mærker. Blandt andet Tuborg leverede solid vækst, og Carlsbergs opkøb af Baltika-mærket nåede også gode resultater.

Volumenmarkedsandelen var flad i forhold til 2011, og den russiske ølvolumen faldt fire procent. Markedet faldt også med omkring to-tre procent i fjerde kvartal, da det midlertidigt var påvirket af lukningen af ikke-stationære salgssteder, som mobile kiosker.

For 2013 har Carlsberg derfor fokus på reklame, da EM i fodbold 2012 og repositionering af Carlsberg-mærket, som blev indledt i 2011, har givet gode resultater og koncernen forventer en primærdrift før særlige poster på cirka ti milliarder kroner.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu