Cyklister sætter livet på spil for en SMS

8. april 2013 17:44 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Cyklister sætter livet på spil for en SMS
Billede mangler

En hurtig SMS til kæresten eller et kald til konen er ingenlunde unormalt blandt danske cyklister på farten. Det viser en undersøgelse, analysevirksomheden TNS Gallup har lavet for forsikringsselskabet Gjensidige.

 

36 procent af danskerne har enten talt eller SMSet, mens de har cyklet i trafikken, viser undersøgelsen med svar fra 1000 repræsentativt udvalgte danskere.

Operativ leder i færdselspolitiet ved Københavns Politi Mogens Knudsen vurderer, at brugen af telefonen under cykelturen er et stigende problem.

»Det er særligt farligt med SMSerne, fordi du fjerner øjnene fra vejbanen og retter koncentrationen mod noget helt andet. Samtidig har du ikke samme mulighed for at reagere,« siger han og påpeger, at det er nødvendigt med en holdningsændring særligt blandt de unge cyklister, der også i undersøgelsen boner ud som dem, der har det mest afslappede forhold til at cykle og benytte sig af mobilen samtidig, 61 procent af de adspurgte mellem 18 og 39 år har således gjort netop dét.

Malene Freudendal-Pedersen, der er lektor ved Institut for Miljø, Samfund og Rumlig Forandring på Roskilde Universitet, har forsket i cyklisme. Hun fortæller, at de cyklister, hun har talt med om brugen af mobilen, godt ved, at det er farligt at benytte telefonen i trafikken.

»Cyklisterne har på fornemmelsen, at de godt kan styre telefonen, specielt når de cykler med lav hastighed. Men de ved godt, den er gal,« siger hun.

Selv om trafiksikkerheden er steget i Danmark de senere år, er den gode udvikling stoppet hos cyklisterne, konstaterer chefkonsulent i Rådet for Sikker Trafik, Søren Troels Berg, der mener, at den skrævvridning kan hænge sammen med, at cyklisterne ikke er opmærksomme på at fokusere på trafikken, når de befinder sig i den.

»Alt det her, man foretager sig, som ikke har noget med at betjene cyklen at gøre, kan føre til fejl. Specielt steder, hvor mange cyklister transporterer sig, kan det mindste svigt i opmærksomheden føre til en ulykke,« siger han og påpeger, at der i løbet af 2013 vil blive iværksat kampagner rettet mod cyklister generelt, men som også tager netop trafiktelefonien op.

I december 2011 blev bødestraffen for at benytte telefonen på cyklen hævet til 1000 kroner, men det er ikke sikkert, at en hævet bødestraf hjælper, vurderer Malene Freudendal-Pedersen.

»Man har fået bøder for at køre uden cykellygter i mange år, uden det har fået alle til at gøre det. Det har en afskrækkende effekt, men det er mere tvivlsomt, hvor meget det virker,« siger hun og henviser til, at bøderne i en kombination med oplysende kampagner får flere tænke sig om, inden de benytter telefonen.

»Jo mere vi minder om, at det er farligt, jo mere husker cyklisterne lige at holde ind til siden, selv om de er på farten og har travlt,« siger hun.

Tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at der i 2012 var 20 personer, der mistede livet som følge af en trafikulykke på cykel.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu