Dansk biogas har grøn fremtid

22. februar 2013 12:04 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Dansk biogas har grøn fremtid
Billede mangler

Tankstationer til gasdrevne biler popper op ved den danske asfalt her fra sommer. Flere forsyningsselskaber på gasområdet står bag de nye standere, der i begyndelsen primært er bygget til busser og lastbiler.

»Vi er lige ved at etablere en station i Skive, men det vi fokuserer mest på, det er jo busser og renovationskøretøjer. Dels fordi der er noget volumen i muligheden for at afsætte gassen,« siger projektingeniør i HMN Naturgas, Carsten Rudemose.

Det er godt nyt for de kommende ejere af gasbiler, der er på vej til det danske marked. Samme planer for nye tankstationer har flere andre aktører på det danske gasmarked også . I hovedstadsområdet er der i hvert fald to tankanlæg på vej, og Naturgas Fyn, der allerede operererer en lille flåde på 16 gasdrevne biler, åbner en tankstation for private bilejere i Fredericia denne sommer. Det fynske selskab vurderer, at Danmark gennem biogasanlæg selv kan levere CO2-neutral energi til sammenlagt 400.000 køretøjer i 2020. Samme potentiale ser Carsten Rudemose i udbygge evnen til selv at producere biogas. Grunden til at det danske biogas eventyr ikke for længst har taget fart skyldes prisforskellen mellem konventionel olie og gas. Den forskel er blevet væsentligt mindre de seneste år, og det åbner nye muligheder for gasdrevne køretøjer.

»Der ligger et enormt potentiale i transportsektoren. Det er med sikkerhed noget, som vi vil gå ind i,« siger Carsten Rudemose.

Massiv interesse for nye anlæg

Blandt aktørerne på gasmarkedet i Danmark er der stor interesse for at gøre eventyret til virkelighed, og det sker med billigelse fra staten. Det vidner ansøgningsrunde på statsstøtte i efteråret om. Her efterlyste Ministeriet for Landbrug, Fødevarer og Industri projekter, der ønskede penge til produktion af biogas. 19 anlæg fik tilkendt omkring 260 millioner kroner, men bunken indeholdt ansøgninger til støtte for mere end 800 millioner kroner. Hvis alle projekterne blev til noget, ville der være nye anlæg for tre milliarder kroner, fortæller interesseorganisationen Landbrug og Fødevarer.

»Projekternes udfordring er, at de har svært ved at finde finansiering. Det knytter sig til mange af de andre udfordringer, som virksomheder har i dag med bankerne. Der er jo kommet regler for, hvor meget banker kan eksponere sig over for bestemte sektorer,« siger Søren Korsholm, chef for plante- og energipolitik i Landbrug og Fødevarer.

Organisationen vurderer, at dansk produceret biogas i 2020 kan dække 35 procent af den tunge landtransports energibehov og 15 procent af persontransporten i Danmark. Han understreger, at biogas ikke er den eneste energiform, som landbruget kan bidrage med. I dag producerer dyreaffaldsvirksomheden DAKA eksempelvis også biodiesel, der iblandes almindelig diesel, og det potentiale kan også udnyttes bedre.

Udlandet kører på gas

I Sverige kører der anslået 45.000 gasdrevne biler rundt, mens der på verdensplan er mere end 16 millioner køretøjer i drift. I modsætning til de modeller af gasdrevne biler, der var til salg i Danmark i 1970erne var drevet af gassen LPG, der er en blanding af butan og propan. Hvis Danmark for alvor skal skyde gang i brugen af gasbiler, så bliver det ikke alene på biogas i begyndelsen. Produktionen er simpelthen for lille i øjeblikket, men den kan øges betragteligt gennem en kombination af flere affaldsprodukter. Meget af det affald bliver i øjeblikket bare brændt af i varmeværker.

»Det er så tåbeligt, at man sætter en tændstik til organisk affald fra byerne. Hvis vi kommer det i biogasanlæggene sammen med husdyrgødningen, så vil du kunne booste produktionen af biogas. Hele vores affaldspolitik skal gentænkes,« siger Søren Korsholm.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu