Danskerne smider mindre mad ud

26. marts 2013 11:32 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Danskerne smider mindre mad ud
Billede mangler

I løbet af det seneste år har hver anden dansker mindsket sit madspild. 19 procent af danskerne har mindsket deres udsmid af brugbart mad markant, og det er især de yngste forbrugere, der tager teten i bekæmpelsen af madspild. Det viser en ny markedsanalyse om udviklingen i madspild, som TNS Gallup har foretaget for Landbrug & Fødevarer og forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad.

 

»Det er skønt at se det danske madspild blive mindre. Ikke at vi nu kan læne os tilbage, for der er stadig en kamp mod madspild at kæmpe, og fokus må fastholdes. Men med disse nye resultater kan vi roligt sige, at vi er på den rette vej,« siger Selina Juul, stifter af Stop Spild af Mad, i en pressemeddelelse.

Hun mener, at undersøgelsens resultat viser, at kampagneindsatserne leder danskerne i den rigtige retning. Væk fra skraldespanden og ind på middagsbordet.

»Noget tyder på, at alle de madspilds-kampagner og indsatser, som har kørt herhjemme de seneste par år, begynder at have varig effekt på vores forbrugsmønstre, så vi skaber en egentlig adfærdsændring,« siger hun.

Det er ikke kun kampagnerne, der er med til at fjerne maden fra skraldeposen og flytte den til tallerkenen. Analysen viser, at hver anden dansker synes, den vigtigste gevinst ved at mindske madspildet er den økonomiske gulerod, og Selina Juul peger selv på, at afskaffelsen af lukkeloven også har haft indflydelse på folks købevaner.

»Den liberaliserede lukkelov har sørget for, at danskerne ikke længere behøver at hamstre,« siger hun.

I stedet køber folk ind i mindre portioner, og det mindsker madspildet. Netop lukkeloven vil komme mange madbevidste danskere til gode i påsken. Der holder butikkerne nemlig åbent i påskedagene, og ifølge Gallups undersøgelse har danskerne også tænkt sig at bekæmpe madspildet i højtiden.

»Det er en glædelig påske-nyhed, at de danske forbrugere ikke kun siger, at de vil undgå madspild men også sætter handling bag ordene og mindsker madspildet,« siger Marianne Gregersen, Forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer i pressemeddelelsen.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu