Danskerne vilde med grænsehandel – i Fakta

16. april 2013 07:54 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Danskerne vilde med grænsehandel - i Fakta
Billede mangler

Antallet af kunder overstiger allerede langt, hvad Coop havde forventet, og det er ikke bare småting, der bliver smidt i kurven på fem minutter. Omkring halvdelen af omsætningen hentes i de klassiske grænsevarer, den anden halvdel fra dagligvarer, når både tyskere og danskere handler i de to Fakta-butikker i Harrislee og Aventoft.

Fortsætter den udvikling vil butikken i Harrislee allerede i år komme på niveau med de største i Coop Danmarks 1.200 butikker. Salget vil da kunne nå op på omkring 300 millioner kroner – det er, hvad de største Kvickly varehuse omsætter for, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Vi er meget tilfredse. Kunderne har taget godt imod vores koncept, og vi har et stort salg, både af dagligvarer og de traditionelle grænsevarer som sodavand, øl og vin,« siger salgsdirektør i Fakta i Tyskland Ronny Glindemann til Jyllands-Posten.

Fakta har fokus på dagligvarerne, som vi kender det fra de danske butikker, men tilbyder også vin, øl, slik og sodavand på linje med grænsebutikkerne, og kunderne kører gerne langt for at kunne få det hele. Der er kunder fra langt oppe i Jylland og på Fyn.

Mange danskere køber i forvejen dagligvarer på den anden side af grænsen i de tyske kæder, og i weekenden kan Ronny Glindemann i Jyllands-Posten fortælle, at halvdelen af bilerne på parkeringspladserne foran de tyske butikker har danske nummerplader.

Formålet med Fakta i grænselandet er at få del i den stigende handel der – hvilket tilsyneladende er lykkedes. Trods succesen støtter Coop Danmark dog lavere afgifter, og Fakta forventer at holde fast i de tyske butikker, uansat udfaldet af politikernes debat om at sænke afgifterne på de mest populære grænsevarer.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu