DCU: Hembo burde undskylde

16. april 2013 14:38 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
DCU: Hembo burde undskylde
Billede mangler

Direktøren på cykelholdet Christina Watches-Onfone skylder en undskyldning til de folk, der i søndags arrangerede årets første Post Cup i landevejscykling i Aalborg.

 

Det er den klare melding fra formanden i Danmarks Cykle Union (DCU), Niels Sørensen. Opfordringen kommer efter, Claus Hembo har skældt voldsomt ud over, at sikkerheden i løbet i hans øjne ikke var i orden, og at det var årsagen til, at holdets tyske profil Stefan Schumacher hamrede ind i en parkeret bil og blev skadet.

Til feltet.dk sagde Hembo blandt andet:

– På en rute, hvor der køres professionelt cykelløb, bør man kunne forvente, at sikkerheden for alle er i top. Mødre til små drenge, der sendes ud på en rute på offentlig vej, må med ro i sindet have tillid til, at de voksne, der står bag arrangementet, er deres ansvar bevidst. Lige som for den sags skyld, et professionelt cykelhold, bør kunne forvente, at der passes godt deres ryttere.

Det er på ingen måde første gang, at Hembo og DCU er i åben konflikt, men Niels Sørensen mener ikke, at han bare holder liv i et dårligt klima mellem unionen og holdet.

– Nej, jeg bærer ikke ved til et bål. Jeg fortæller fakta om situationen, og jeg synes i øvrigt ikke, at vi har en konflikt med Hembo og hans hold. Men jeg synes ofte, at Claus Hembo har travlt med at bruge mange lejligheder til at fortælle om alle de ting, som han mener, at vi i DCU ikke kan finde ud af. Vi behandler hans hold som alle andre hold, siger Niels Sørensen til sporten.dk og fortsætter.

– Jeg har sagt, at jeg gerne tager en seriøs dialog med Claus Hembo om, hvordan han oplever afviklingen af cykelløb i Danmark, men det skal gøres på en ordentlig måde og ikke igennem medierne.

Men er det ikke netop det, du selv gør nu – kommunikerer gennem medierne?

– Jeg gør det her af en grund, og det er, at alle de frivillige, som i søndags i Aalborg lavede et i mine øjne flot arrangement, ikke kun skal gå og læse Claus Hembos synspunkt om deres arbejde. Det er på sin plads, at denne version også kommer med, siger Niels Sørensen.

Han forklarer, at det er en betingelse under løb i Danmark, at ruten ikke er afspærret, og at der derfor skal følges normale trafikregler, men man har foran feltet motorcykler, som holder trafikken tilbage og ind til siden, og den bil, som Schumacher torpederede var også blevet viftet ind i rabatten, hvor den holdt parkeret.

– Jeg kan godt forstå, at man umiddelbart kan blive frustreret og kan være lidt oppe og køre, men jeg er simpelthen ikke enig i, at sikkerheden i vores løb skulle være dårligere end ude i Europa, og jeg synes, Claus Hembo skylder folkene i Aalborg en undskyldning, men det står ham selvfølgelig frit for, siger Niels Sørensen.

Det har ikke været muligt endnu at få en kommentar fra Claus Hembo.

DCU og cykelholdet har senest været på kant med hinanden i forbindelse med, at der skulle fornys licenser. Dertil kommer den årelange konflikt mellem Michael Rasmussen og DCU.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu