De store tøjbutikker har lille kreditværdighed

4. februar 2013 09:57 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
De store tøjbutikker har lille kreditværdighed
Billede mangler

Weekendens fashionable skær falmer så småt for de virksomheder, der i den københavnske modeuge tryllede med chiffon, pelse og perler. Men de dystre tal kan ikke trylles væk. 40 procent af modevirksomhederne balancerer på kanten af konkurs, viser en analyse lavet af kreditvurderingsvirksomheden Soliditet A/S.

Antallet af virksomheder, som kæmper med kreditværdigheden, er nu på højde med katastrofeåret tilbage i 2010. Tallene fra Soliditet A/S bakkes op af en analyse fra Deloitte, der viser at halvdelen af alle tøjbutikker i Danmark kører med underskud, og hver tredje er i fare for konkurs.

Mere end 500 detailvirksomheder i modebranchen har været tvunget til at smide pelsen i ringen siden 2008. Antallet af konkurser er altså mere end fordoblet i forhold til før finanskrisen, og der lukker flere tøjbutikker, end der åbner nye. Producenter og leverandører risikerer derfor tab på deres nye ordrer.

Det kan mærkes hos blandt andet kreditforsikringsvirksomheden Atradius, som årligt forsikrer ordrer for mellem 12 og 14 milliarder kroner for producenter og grossister inden for modebranchen.

“Tallene er først og fremmest et vidnesbyrd om, at privatforbruget i Danmark har taget et ordentligt dyk, og at de fleste danskere stadig er meget tilbageholdende med at bruge penge. Derfor har vi også oplevet en stigende efterspørgsel på kreditforsikringer,” siger adm. direktør i Atradius, Jørgen Lavesen.

Kun knap 27 procent af alle aktie- og anpartsselskaber i den danske modebranche har fået kreditværdigheden AAA eller AA, som giver en helt uproblematisk drift på både kort og langt sigt.

“I dag er branchen behæftet med så stor usikkerhed, at leverandørerne meget nemt risikerer at brænde fingrene – og især hvis de ikke har sørget for at forsikre ordrerne til deres detailhandelskunder”, siger Jørgen Lavesen.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu