»Det er helt vildt, at man gør det brugerbetalt«

21. marts 2013 13:36 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
»Det er helt vildt, at man gør det brugerbetalt«
Billede mangler

Langt størstedelen af de cirka to milliarder kroner, som den nye forbindelse over Roskilde Fjord kommer til at koste, skal finansieres af de bilister, der kommer til at krydse den.

 

Det fremgår af det trafikforlig, som alle partier i Folketinget undtagen Enhedslisten har skrevet under på. Enhedslisten mener slet ikke, at der er brug for en ny forbindelse fra Frederikssund over fjorden og kan slet ikke forstå, at den hovedsagligt skal være brugerbetalt.

»Det er helt vildt, at man vælger at lave det brugerbetalt. Det har man jo kun gjort på de store forbindelser. Det er ulige i forhold til de andre mindre forbindelser rundt omkring, hvor der ikke er brugerbetaling,« siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested (Ø).

Af trafikforliget fremgår det, at »Frederikssund Kommune har i marts 2012 tilkendegivet, at man kan accepterer brugerbetaling på en ny fjordforbindelse syd for Frederikssund«.

Dermed skal bilisterne smide mere end halvanden milliard kroner i puljen, mens regeringen bidrager med 425 millioner kroner.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) kalder det ifølge Politiken for en »smuk måde« at løse udfordringen på.

Men Enhedslisten mener, at den eksisterende Kronprins Frederiks Bro løser den udfordring fint.

»Man har aldrig undersøgt, hvilke alternativer der er. Man har blot konstateret, at der er meget trafik om morgenen og om eftermiddagen, og så har man konkluderet, at der er brug for en ny bro,« siger Henning Hyllested.

Trafikordføreren mener ikke, at den trafikale udfordring kommer i nærheden af det, man ser i og omkring København. Og at den nye brugerbetalte forbindelse er unødvendig.

»Man kunne udbygge vejnettet eller gøre noget ved den offentlige transport. Når man så vælger at lave forbindelsen, så er det helt vildt, at det skal være brugerbetalt,« siger Henning Hyllested.

Partierne bag trafikforliget har afsat 3,5 milliarder kroner til en række projekter i 2013.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu