DF vil med i regeringens togfond

14. marts 2013 04:04 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
DF vil med i regeringens togfond
Foto: Colourbox.

Dansk Folkeparti er klar til at sikre regeringen et bredt flertal bag den stort anlagte togfond, Togfonden DK. Partiet er nemlig helt med på idéen om at bruge pengene fra Nordsøen på investeringer i kollektiv trafik. Det skriver netavisen Altinget.dk.

 

»Det er en god idé med en større investering i tognettet, og vi mener ikke, at det er urimeligt, at nogle selskaber bliver beskattet på samme måde som eksempelvis Mærsk,« siger Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl (DF), til Altinget.dk.

Resten af partierne i blå blok er imod regeringens forslag om en øget beskatning af olieselskaberne i Nordsøen. Men hvis regeringen laver en aftale med Dansk Folkeparti, vil aftalen blive vanskelig at ændre for en blå regering efter et valg.

De Radikales trafikordfører, Andreas Steenberg (R), glæder sig derfor over, at Dansk Folkeparti nu melder sig på banen.

»Jeg er glad for, at Dansk Folkeparti vil være med. Det er vigtigt, fordi det vil sikre, at der ikke vil komme et flertal imod aftalen på et senere tidspunkt,« siger han til Altinget.dk.

Regeringen har lagt op til at bruge 27,5 milliarder kroner fra Nordsøen til en såkaldt timemodel for jernbanen, hvor togturen fra Aalborg til København kun skal tage tre timer. Men hvis Dansk Folkeparti skal med i aftalen, vil partiet også være med til at bestemme, hvordan pengene skal bruges, understreger Kristian Thulesen Dahl og påpeger, at der er andre pendlere end dem, der rejser mellem Aalborg og København. Han mener derfor, at midlerne bør bruges til at forbedre kvalitet og rettidighed på det nuværende tognet.

»Hvad får man for 27 milliarder kroner, hvis man sætter fokus på bedre materiel og bedre infrastruktur på det, der allerede er? Man bliver nødt til at kigge det grundigt igennem, før man træffer en beslutning om, hvordan de midler anvendes,« siger han.

Enhedslisten, der også vil være med i regeringens togfond, er enig med Dansk Folkeparti i, at der kan være andre ting end timemodellen, som man kan bruge pengene på.

»Timemodellen er fornuftig nok, men der er altså andre byer i Danmark end de fire største byer. Så vi skal have fundet en eller anden form for balance,« siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested (Ø).

Regeringen har på baggrund af Nordsøudvalgets rapport foreslået at ændre beskatningsreglerne for olieselskaberne i Nordsøen, hvilket giver staten 27,5 milliarder kroner. I den forbindelse har regeringen besluttet at øremærke pengene til investeringer i den kollektive trafik ved at etablere Togfonden DK.

Midlerne skal ifølge regeringens forslag bruges til at realisere timemodellen, der sikrer, at transporttiden mellem Danmarks fire største byer, København, Aarhus, Odense og Aalborg, bliver én time, skriver netavisen Altinget.dk.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu