DR og Nikolaj Sonne frikendt for skjult reklame

9. december 2011 10:33 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk
 
DR og Nikolaj Sonne frikendt for skjult reklame
Billede mangler

Radio- og tv-nævnet har de seneste dage behandlet tre klager over DRs programmer. Klagerne handlede om fodtøj, fyldige modeller og bæreposer fra advokatfirmaer,
 
I alle tilfælde havde seere klaget over, hvad de mente var skjult reklame i sendefladen. Ingen af dem fik dog ret, fremgår det af afgørelserne.
 
Sagen om bæreposen handlede om et indslag på DR1 den 1. maj i år, hvor ’21 Søndag’ bragte et indslag om en unavngiven AK81’er, som havde valgt at lægge kortene på bordet. Her viste DR1 også et interview med Brian Sandbergs forsvarer, Michael Juul Eriksen, og undervejs blev der i to sekunder zoomet ind på en stofpose påtrykt ”Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen”.
 
Seeren mente, at det var kritisabelt og skjult reklame, men da advokatfirmaet ikke bliver omtalt mundtligt, og da navnet kun blev vist én gang i indslaget og i meget kort tid, mener Radio- og tv-nævnet, at der ikke er sket nogen fremhævelse af det, og at indslaget ikke overtræder reglerne for skjult reklame.
Fyldige modeller
En anden klage går næsten to år tilbage – nemlig den 9. februar 2010, hvor værten i gadgetmagasinet ’So Ein Ding’ på DR2, Nikolaj Sonne, var til en af verdens største elektronikmesser CES i Las Vegas. Her begiver han sig blandt meget andet ud på en køretur i en stor åben bil for at give et stemningsbillede af, hvad Las Vegas har at byde på. Herunder også spillekasinoer, glamourøse shows og forlystelser.
 
På et tidspunkt holder Nikolaj Sonne stille, hvorefter en mand stiger ud af en bil, der holder i banen ved siden af. Til Sonnes store overraskelse giver den fremmede mand ham et visitkort og en t-shirt med reklame for LovesXXXmodels.com.
 
Nikolaj Sonne tager imod og siger så til kameraet med et glimt i øjet:
”LoveXXXmodels.com – Nu laver vi normalt ikke reklame på Danmarks Radio, men what happens in Vegas, stays in Vegas.”
 
Det faldt seeren for brystet, og han mente, at det var skjult reklame for bureauet, hvor man kan booke fyldige modeller. Det mener Radio- og tv-nævnet ikke, og da modelbureauet ikke er på det danske marked, og da indslaget har en humoristisk karakter og – ifølge nævnet – var redaktionelt begrundet, vurderer nævnet ikke, at DR har lavet skjult reklame.
Sko i en finanskrise
Endelig har Radio- og tv-nævnet nu også afgjort, at der ikke blev gjort skjult reklame for Bianco Footwear i ’Aftenshowet’ på DR1 den 14. maj 2009.
 
Her blev der bragt et syv minutter langt indslag om, hvordan nogle virksomheder har forholdt sig direkte til finanskrisen i produktudvikling og markedsføring. Undervejs blev der så vist et eksempel fra Bianco Footwear, og her mente seeren, at det var på den forkerte side af reglerne.
 
Her er Radio- og tv-nævnets holdning – som i de to øvrige sager, at der ikke var noget galt, og at reklamen netop her havde en redaktionel begrundelse for at blive vist. Og dermed havde den altså ikke karakter af at være skjult reklame.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu