DR-programmer frikendt for skjult reklame

28. november 2011 22:04 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk
 
DR-programmer frikendt for skjult reklame
Billede mangler

I sagen om ’Hammerslag’ havde en seer særligt klaget over udsendelsen den 2. november sidste år. Her besøgte DR1-programmet Bornholm og den klagende seer mente, at programmets vært, Peter Ingemann, gik over grænsen for skjult reklame ved at nævne produktnavne på køkkenfirmaer, hårde hvidevarer, de deltagende ejendomsmægleres firmanavne samt at fortælle, at en af præmierne var ”en Kofoed-marmelade”.
Samlet set konkluderer Radio- og Tv-nævnet, at der ikke var tale om skjult reklame i ’Hammerslag’, og man frikender DR fuldstændig. Nævnet lægger i afgørelsen vægt på, at når produkter og firmaer blev nævnt i ’Hammerslag’, var det neutralt og relevant i forhold til udsendelsens redaktionelle indhold.
Radio- og tv-nævnet har også færdigbehandlet en klage over en udgave af ’Det Nye Talkshow’ fra den 1. oktober 2010.
Her var der klaget over, at ”praktikanten” Thomas Skov Gaardsvig i sammenlagt 42 sekunder af programmet var iført en T-shirt med firmanavnet ’Babysutten.dk’ påtrykt, og at det skulle være reklame for firmaet.
Planen var, at værten Anders Lund Madsen skulle pjatte med T-shirten i programmet, men joken måtte stryges på grund af tidsnød.
Nævnet konkluderer, at ’Det Nye Talkshow’ ikke indeholder skjult reklame. I afgørelsen lægger nævnet vægt på, at hjemmesiden ikke blev bragt i fokus, og at den ikke bliver nævnt i programmet. Derfor vurderer nævnet, at ’Det Nye Talkshow’ ikke indeholdt skjult reklame i strid med radio- og fjernsynsloven.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu