DSB: Historisk løft for togdriften

1. marts 2013 14:22 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
DSB: Historisk løft for togdriften
Billede mangler

At sprøjte oliemilliarder fra Nordsøen ind i den danske togdrift er en god idé. Det er meldingen fra DSB, efter regeringen fredag har bebudet oprettelsen af en togfond på 27,5 milliarder, der skal sætte skub i den danske jernbanedrift – blandt andet ved at få rejsetiden mellem de største byer ned til en time på hver strækning.

 

»Det er en historisk plan for togdriften i Danmark. En kommende indførelse af timemodellen mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg vil give et betydeligt løft for kunderne, og for mange danskere gøre toget endnu mere attraktivt,« siger DSBs administrerende direktør, Jesper Lok i en pressemeddelelse.

Timemodellen vil således gøre det muligt at køre i tog fra København til Odense på en time, til Aarhus på to timer og fra København til Aalborg på tre timer. Det skal ske gennem en elektrificering af jernbanenettet og ved at gennemføre en række anlægsinvesteringer. Det er således en ny, dobbeltsporet højhastighedsbane over Vestfyn, en ny jernbanebro over Vejle Fjord og en ny jernbanestrækning i Østjylland syd for Aarhus.

»Med elektrificeringen kommer jernbanenettet til at udgøre en solid rygrad for den kollektive trafik på tværs af landet, samtidig med at vi får den infrastruktur, der skal til for at kunne transportere tusindvis af ekstra passagerer i fremtiden,« siger Jesper Lok.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) understreger, at »fremtidens tog er elektriske.«

»Derfor vil vi elektrificere alle hovedstrækninger i Danmark, så hurtigt som det er praktisk muligt. Elektrificeringen betyder, at vi fremover kan købe gennemprøvet togmateriel, så vi aldrig igen skal komme i en situation som med IC4-toget. El-tog er også mere energieffektive, klima- og miljøvenlige,« siger ministeren.

Og DSB-chefen er enig i, at fremtidens togdrift er elektrisk:

»Regeringens udmelding kommer på det helt rigtige tidspunkt. Vi kan nu for alvor fortsætte vores planlægningsarbejde med at anskaffe fremtidens tog, vel vidende at vi vil kunne satse på moderne elektriske tog som bærende materiel i fremtiden.«

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu