Dynekongens møbelmekka sikrer millionoverskud

21. februar 2013 12:14 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Dynekongens møbelmekka sikrer millionoverskud
Billede mangler

Hvad der startede som en netbutik i år 2000, er nu blevet til en møbelkæde med 27 fysiske butikker, en omsætning på en halv milliard danske kroner og planer om at udvide kongeriget internationalt med ti nye forretninger.

 

De senere år har Lars Larsens møbelkæde Bolia givet et tocifret millionunderskud, men nu er lykken vendt for dynekongen og hans møbelsatsning. I forhold til 2010/11 er omsætningen og bruttofortjenesten øget, og resultatet før skat endte på cirka 30,5 millioner kroner mod 12 millioner kroner året før.

Selskabet forventer plus i det kommende regnskabsår, blandt andet fordi gælden på 100 millioner danske kroner til moderselskabet Jysk Holding A/S er fuldt indfriet.

»Det var en stor dag for os. Det gav en kæmpe energi internt, og hvor glade vi har været, for at Lars Larsen og Jysk troede på konceptet, ligeså glade er vi for at kunne betale alt tilbage,« siger Lars Lyse Hansen administrerende direktør for Bolia A/S.

Driftsresultatet steg fra cirka 17,2 millioner kroner til 33,6 millioner kroner, og de sidste tre år har møbelkæden samlet haft en vækst på 80 procent. At gælden er væk, har betydet at egenkapitalen, som i årsrapporten 2011/12 var negativ, allerede nu er positiv. Det seneste halve år har selskabet indtjent mere end 21 millioner, og det har givet et sundere likviditetsflow og mulighed for ekspansion i 2013 og 2014.

Lars Lyse Hansen peger også på, at Bolias kollektionsudvikling og salgsfremmende tiltag i butikkerne har haft stor indvirkning på fremgangen. Kæden har lagt store summer i teknologi og individuel indretning af butikkerne, som fungerer som en slags showrooms. Netsiden bolia.com står nemlig for en stor del af salget, siger administrerende direktør Lars Lyse Hansen.

Han mener det drejer sig omkring 30 procent af salget, der kommer fra IP-adresser uden for butikkerne, og tendensen er stigende.

»Typisk har vores kunder været inde i butikken og snakke med personalet, og giver de kunderne et tilbud med hjem, som de så tænker over med en flaske rødvin og derefter accepterer, så registrerer vi det som butiksomsætning,« siger han og tilføjer:

»For os er det lige meget om kunderne lukker salget i butikken eller hjemme. Men det er en stigende andel, der shopper hjemmefra.«

Forventningerne til næste regnskabsår er store. Med en fortsat designudvikling af sortimentet og butikkernes koncept vil Bolia øge salg og indtjening, noget konkurrenter som Ilva og Boconcept kæmper med. Desuden vil Bolia udvide markedsandelene med nye butikker og en ny engrossalgskanal.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu