“Emma Mærsk” tog vand ind i Suez-kanalen

2. februar 2013 09:21 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Emma Mærsk. Foto: Wikipedia.
Emma Mærsk

Emma Mærsk. Foto: Wikipedia.

Det knap 400 meter lange containerskib “Emma Mærsk” fra Maersk Line kom fredag i vanskeligheder ved den nordlige indsejling til Suez-kanalen i Egypten. Ifølge den lokale avis Ahram Online tog skibet vand ind i motorrummet i et omfang, så skibet ikke var manøvredygtigt.

Ahram Online refererer anonymt en ansat ved kanalmyndighederne for, at “Emma Mærsk” ligefrem var i fare for at synke, men det har lørdag morgen ikke været muligt at få disse oplysninger bekræftet eller udbygget fra A.P. Møller – Mærsk.

Slæbebåde måtte bringe det gigantiske skib til kaj ved containterterminalen i Port Said ved indsejlingen til kanalen.

“Situationen er nu i store træk under kontrol, og den bliver håndteret hurtigt for at undgå komplikationer,” siger en ansat ved kanalen til netavisen.

Sandsynligheden for, at et enkelt skib – hvor stort det end måtte være – kan blokere for sejlruten fra Middelhavet til Rødehavet, er ret lav, vurderer personen.

“Den nordlige indgang til kanalen er delt i to grene, og skulle den ene blive blokeret, vil den anden alligevel kunne anvendes.”

“Emma Mærsk” blev bygget på Lindøværftet og tilhører en generation af skibe hos Maersk Line, som siden 2006 har været betegnet som verdens største med en officiel kapacitet på 15.500 containerenheder. I november 2012 blev de overhalet af “Marco Polo” fra rederiet CMA CGM, der kan laste 16.020 tyvefods-containere – men det danske skib er alligevel både længere og bredere.

Fra juli i år tager A.P. Møller – Mærsk tronen tilbage, når det første skib i Triple E-klassen forventes leveret fra det sydkoreanske værft Daewoo: Havets nye giganter bliver 400 meter lange, 59 meter brede og 73 meter høje med plads til 18.000 containere. Maersk Line har foreløbig bestilt i alt 20 Triple E-skibe med levering mellem 2013 og 2015.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu