Er investeringsmagien gået af Apple?

18. april 2013 15:13 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Er investeringsmagien gået af Apple?
Billede mangler

Det var et mærke for de kreative. De nyrige. Dem som ville skille sig ud. Apple brød Microsofts monopolagtige status og skabte sig en ivrig fanskare, der gik ligeså meget op i design som brugervenlighed og innovation.

Men stjerneglansen er gået af de skinnende flader på Apples produkter. Onsdag faldt aktien drastisk og endte 43 procent lavere end toppen i september 2012.

»Apple har længe været forbundet med mere eller mindre uovervindelighed på deres marked, men på det seneste har vi set, at konkurrenterne nærmer sig og på nogle punkter har overhalet Apple. Virkeligheden har indhentet dem,« siger Morten Imsgard, aktieanalytiker fra Sydbank.

Forbrugerne kan i dag vælge mellem en lang række af produkter fra konkurrerende virksomheder, og både Samsung og Nokia er blevet stærkere, hvor Nokia især inden for mobiltelefoni nu adskiller sig fra markedet, hvor det før var Apple, som stod ud af mængden.

»Hele Apples succes er skabt som en modreaktion til Microsofts dominans på pc-markedet . I dag er man fra Apples side nærmest endt op med at være det nye Microsoft. Apple er til stede over alt,« siger Morten Imsgard og tilføjer:

»Man kan forestille sig at de kunder som søgte over til Apple, for at prøve det nye og det anderledes, er på vej væk igen til noget andet. Apple er blevet for almindeligt til at kunne opretholde den der magi omkring produkterne og hele den livsstil, som var forbundet med mærket.«

De skuffende kvartalstal har ifølge Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, fået investorerne til at forlade Apple. At Apple ikke længere er en vækstaktie er afgørende for resultatet.

»Vækstaktier har deres eget investeringsliv. Mindre fokus på prisfastsættelse og mere hvad forretningen kan udvikle sig til. Men Apple er ikke længere nogen markant vækstaktie, og det gør en forskel,« siger han.

Han siger ikke, at aktien ikke længere er en god investering, men den skal forstås ud fra andre forudsætninger og præmisser end tidligere. Også Morten Imsgard ser et andet pres på Apple nu end tidligere.

»Rent konkurrencemæssigt er de udfordret. Markedet spejder efter noget nyt, som igen kan redefinere, hvordan et produkt bliver tænkt, og ikke bare er en hurtigere eller tyndere iPhone,« siger han og tilføjer:

»Det er revolution, ikke evolution, vi mangler.«

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu