Erhvervsliv går i krig mod stærke kunder

11. april 2013 03:24 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Erhvervsliv går i krig mod stærke kunder
Billede mangler

Politikerne på Christiansborg bør indskrænke de danske forbrugeres magt. Sådan lyder et opsigtsvækkende krav fra erhvervslivet, der gør op med årtiers mantra om, at »kunden har altid ret«, skriver Berlingske Business.

 

Butikkerne bliver i stigende grad banket på plads af forbrugere, som kræver deres ret til at returnere selv brugte varer, og Forbrugerklagenævnet har i flere principielle sager givet kunderne medhold. Den udvikling bekymrer erhvervslivet dybt, og derfor beder Dansk Erhverv nu politikerne gribe ind.

»Vi skal have præciseret købeloven og forbrugeraftaleloven, så det bliver mere klart, at forbrugerne ikke må bruge varerne, hvis de vil bevare en mulighed for at returnere dem,« siger Lone Rasmussen, markedschef i Dansk Erhverv, der repræsenterer de største kæder inden for dansk detailhandel.

Folketinget bør skride ind med en lovændring, hvis politikerne vil undgå danske butikker med indviklede købsaftaler og »amerikanske tilstande«, lyder det fra erhvervslivet.

»Konsekvensen af Forbrugerklagenævnets afgørelser er, at butikkerne skal give en masse skriftlige advarsler, hvis de vil sikre sig mod at skulle tage brugte varer retur. Det er amerikanske tilstande og en måde at handle på, vi slet ikke er vant til i Danmark,« siger Lone Rasmussen.

Dansk Erhverv går så vidt, at interesseorganisationen vil stramme to forskellige lovgivninger. Som det første ønskes en stramning af forbrugeraftaleloven, som skal svække forbrugernes mulighed for at returnere varer, som de har købt på internettet. Ønsket om lovændringen kommer, efter at Forbrugerklagenævnet har givet en kunde medhold i, at vedkommende kunne forlange pengene retur for en printer, som kunden allerede havde taget i brug for at prøve den. Konkret foreslår Dansk Erhverv, at det i forbrugeraftaleloven bliver gjort klart, at forbrugerne mister deres returret, hvis de har brugt de varer, de vil returnere, på en måde, så varerne ikke kan sælges igen som nye. Forbrugerne skal have mulighed for at prøve varerne i samme udstrækning som i en butik, men ikke bruge dem, lyder det fra organisationen.

Dansk Erhverv ønsker også, at købeloven skrives om. Af den skal det fremgå tydeligt, at hvis de fysiske butikker vælger at tilbyde en returret, så har kunden ikke ret til at returnere brugte varer. Dette ønske kommer efter konkrete sager om et armbåndsur og en fingerring, som kunder har fået medhold i af Forbrugerklagenævnet, at de kunne returnere trods det, at varerne var tilpassede den enkelte kunde. Tilmed er modebutikkerne voldsomt irriterede over, at mange kunder forsøger at returnere tøj, som de allerede har gået med.

Forbrugerrådet erklærer sig enig i, at forbrugerne ikke skal have mulighed for at bytte brugte varer, men der er ikke behov for at præcisere det i lovgivningen.

»Juraen er klar nok i dag. Hvis butikkerne oplever, at der er et problem, så må de blive bedre til at afvise, hvis kunder forsøger at returnere brugte varer,« siger Vagn Jelsøe, konstitueret direktør i Forbrugerrådet.

Umiddelbart er forbrugeraftaleloven præcis nok, mener han, og hvis der endelig skal ændres i købeloven, så bør man sikre, at kunderne får bytteret i samtlige butikker og ikke kun i butikker, som selv ønsker det i dag, lyder det fra forbrugernes vagthund.

»I dag er det jo kun, når man handler i e-butikkerne, at man er sikret en returret som kunde. Men vi synes, det vil være en rigtig god idé, hvis man skriver ind i købeloven, at der er en lovmæssig returret i Danmark – også i de fysiske butikker,« siger Vagn Jelsøe.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu