EU-politiker: Forbrugerrettigheder gavner virksomhederne

11. april 2013 14:32 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
EU-politiker: Forbrugerrettigheder gavner virksomhederne
Billede mangler

Det vil næppe gavne erhvervslivet, hvis man indskrænker de rettigheder, forbrugerne har i dag.

 

Sådan lyder det fra det socialdemokratiske medlem af Europa-Parlamentet, Christel Schaldemose (S), som mener, at det netop sætter gang i virksomhedernes salg, når kunder har 7-14 dages returret på varer købt over internettet.

»Når man køber ind over internettet, er det helt afgørende, at man som forbruger har nogle bytterettigheder, fordi man ikke kan se og mærke de varer, man køber. Uden de bytterettigheder tror jeg helt afgjort, at nethandlen vil falde, og det har hverken virksomheder eller samfund gavn af i krisetider,« siger hun.

I torsdagens Berlingske foreslår Dansk Erhverv, at politikerne strammer købe- og forbrugeraftaleloven, fordi der i dag er kunder, som udnytter deres rettigheder og bytter brugte varer. En stramning af forbrugeraftaleloven skal blandt andet gøre det sværere at bytte varer købt over nettet, lyder ønsket fra Dansk Erhverv.

En del af reglerne på området er reguleret på EU-plan, og det vil blive svært at ændre dem, påpeger Christel Schaldemose, som selv er medlem af Europa-Parlamentets forbrugerbeskyttelsesudvalg.

»Det forslag ville møde stor modstand i parlamentet, det er der vist ingen tvivl om. Jeg synes, det vil være forkert at slække forbrugernes rettigheder, der er trods alt også mange eksempler på, at virksomhederne tromler forbrugerne, og derfor har vi brug for stærke forbrugerrettigheder,« siger hun.

Christel Schaldemose erkender dog, at det er urimeligt, når forbrugere går til fest med mærker i tøjet, for at returnere det i butikken, hvor det er købt næste dag.

»De gældende regler skal både være fair for virksomhederne og forbrugerne. Men i stedet for at ændre loven, kunne forretningerne opdrage lidt på deres kunder. De skal gøre det klart for dem, at returretten er en service, de tilbyder, og som baserer sig på tillid og kun eksisterer, hvis man ikke misbruger den. Forretningerne skal i dialog med deres kunder og give dem nogle helt banale forbrugeroplysninger,« mener hun.

Liberal Alliance vil ikke afvise, at der kan være brug for en stramning af området, og derfor vil partiet spørge erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF), om der er brug for en juridisk præcisering af reglerne.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu