EuroParks gebyrpolitik er ulovlig

31. januar 2013 14:43 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
EuroParks gebyrpolitik er ulovlig
Billede mangler

Parkeringsselskabet EuroPark skal nu gennemgå 125.000 sager for at få et samlet overblik over, hvor mange ulovlige rykkergebyrer man har opkrævet de seneste knap tre år.

 

Det står klart, efter Sø- og Handelsretten torsdag har givet Forbrugerombudsmanden ret i, at EuroParks gebyrpolitik er ulovlig.

Striden handler om selskabets brug af rykkergebyrer. Når EuroPark har afleveret en bøde i bilens forrude, og den ikke er betalt i løbet af 10 dage, har selskabet sendt et brev, hvor der er lagt et rykkergebyr på 100 kroner oven i parkeringsbøden.

Man har anvendt den praksis, selv om Højesteret 4. marts 2010 slog fast, at fordi man anbringer et girokort under vindusviskeren på en bil, er det ikke ensbetydende med, at girokortet når frem til rette vedkommende.

Sø- og Handelsrettens dom betyder, at EuroPark skal betale rykkergebyrer tilbage, som er udstedt efter højesteretsdommen, medmindre den enkelte bilist på en eller anden facon har tilkendegivet, at vedkommende har modtaget bøden i forruden.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra EuroPark til torsdagens dom, men selskabet har tidligere fastslået, at man skal gennemgå 125.000 sager manuelt, hvis dommen gav Forbrugerombudsmanden ret.

I en pressemeddelelse fra 14. oktober 2010 erklærede EuroPark sig uenig med Forbrugerombudsmanden:

– Europark A/S er uenig i Forbrugerombudsmandens antagelse af, at et girokort placeret under vinduesviskeren på en parkeret bil ikke kan anses for et påkrav, sagde direktør Per Moesgaard i den forbindelse og tilføjede:

– Det er Europark A/S’ erfaring, at langt størstedelen af forbrugerne modtager girokortet, hvorfor Forbrugerombudsmandens søgsmål i realiteten kun har akademisk interesse.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu