Facebook afslører hemmeligheder, du ikke har delt

12. marts 2013 08:30 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Facebook afslører hemmeligheder, du ikke har delt
Billede mangler

De ligger derude i en verden af elektrisk ladning, uhåndgribelige brudstykker af data, nuller og ettaller. Du har selv skrevet noget af det, delt en flig af dine private tanker. Eller måske bare en sjov video eller et citat. Men selv uskyldige informationer på Facebook kan nu analyseres af programmer, som kan finde frem til dine inderste hemmeligheder.

Et hold forskere fra Cambridge har i et omfattende studie analyseret den stigende mængde af privat information, som computerprogrammer kan opsnappe og bruge til at spore, hvordan folk bruger Facebook. Studiet viste, at datasporene folk efterlader, når de surfer på internettet, afslører følsomme oplysninger, selv når brugerne forsøger at skjule oplysninger om deres privatliv, skriver ft.com tirsdag.

Forskerne og et Microsoft finansieret forskningscenter analyserede data fra 58.000 Facebook-brugere for at forudse karaktertræk og anden information, brugerne ikke havde delt på deres profiler. Det mundede ud i en overraskende rapport.

De matematiske formler og algoritmer forskerne kom frem med kunne med 88 procent sikkerhed fortælle om mændenes seksuelle orientering, med 95 procents sikkerhed spå om race og med 80 procent sikkerhed sige noget om brugerens religiøse og politiske overbevisning. Derudover forudså analysen personlighedstyper og følelsesmæssig stabilitet med 62-75 procents sikkerhed, skriver ft.com.

Facebook ønskede ikke at kommentere studiet, skriver Financial Times, men resultaterne sætter fokus på de voksende bekymringer, der er om deling af personlig information på Facebook og sociale netværk, og hvordan datasporene let kan blive udgravet for følsomme oplysninger.

Den metode Cambridge brugte i analysen kan let kopieres og bruges til at udlede personlige egenskaber, som brugeren ikke ønsker at dele – for eksempel politisk overbevisning og seksualitet.

Men der er penge i privatlivet online. Wonga, en britisk online långiver, laver kreditvurderinger på få sekunder baseret på tusindvis af små bidder information, herunder låntagerens Facebookprofil. På samme måde bruger detailkæden Tesco kundernes shopping historie til at sælge målrettet reklame online, skriver ft.com.

Ifølge Michael Kosinksi, en af forfatterne bag rapporten, blev studiet ikke startet for at få folk til at holde sig fra at dele oplevelser og tanker online. Det bedste brugerne kan gøre, er at beskytte deres profiler endnu mere, siger han, men de skal ikke afholde sig fra at bruge hverken Facebook eller andre lignende sider.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu