Facebook giver efter for brugernes plageri

8. marts 2013 17:26 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Facebook giver efter for brugernes plageri
Billede mangler

»Det er som små børn, der plager. Facebooks brugere har nu fået, hvad de forventer.«

 

Sådan siger ekspert i sociale medier Thomas Bigum om en af de nye funktioner, som Facebook præsenterede torsdag som en del af det nye design, de over en milliard brugere kommer til at opleve over de kommende måneder.

Det bliver nemlig muligt som bruger at se alle informationer fra alle vennerne på det sociale medie. En mulighed, som brugerne har higet efter.

»Brugerne har i et års tid nu råbt og skreget på at få lov at se alt fra alle. Det gik op for mange brugere i 2012, at man ikke ser alle opdateringer fra alle venner. Det er de utilfredse med, og nu har Facebook lyttet,« siger Thomas Bigum, som har stiftet og er partner i Bigum&Co, der rådgiver virksomheder om strategiplanlægning.

Funktionen har Facebook dog indtil nu været forsigtig med at give til brugerne med argumentet, at der er risiko for at kløjs i de mange informationer.

»Hvis Facebook går hen og får ret – at brugerne bliver overloadede – står det bare stærkere, hvad Facebook sagde. Der er en grund til, at der har været sorteret i historierne indtil nu,« siger Thomas Bigum.

Alligevel har holdet bag det sociale medie givet efter for brugerønsket. Og at brugerne har meget magt, viser også de andre ændringer, som kom frem torsdag.

Gennem analyser af fokusgrupper er man blandt andet nået frem til, at billeder skal fylde langt mere, når vi logger på Facebook efter ansigtsløftet. Facebook-holdet har selv kaldt det »richer stories«, og det betyder ifølge Bigum, at det bliver en mere visuel oplevelse, hvor billederne – ligesom mange andre amerikanske ting – også i størrelsen udvides.

Derudover bliver det ikke kun sorteringsmuligheden »alt fra alle«, som kommer til at florere i brugernes Facebook-menu. I modsætningen til i dag, hvor Facebook vælger, hvordan brugernes side skal se ud, vil man i høj grad selv kunne styre sit feed, så man eksempelvis kan vælge kun at få feeds om musik.

»Vi kan klikke på ’vis mig min Facebook meget musikorienteret’, hvor musiktjenesten Spotify dukker op og viser, hvad det er for noget musik, mine venner hører lige nu, samt et mix af opdateringer fra dine favoritbands,« fortæller Thomas Bigum.

Endelig kommer Facebook til at se ens ud på alle platforme, sådan at det er identisk, hvad enten brugerne er på computeren, iPaden eller på mobilen.

Mens Facebook-gruppen udelukkende ved præsentationen af det nye udseende havde fokus på brugerne, er der også godt nyt til annoncørerne. For ligesom billederne får reklamerne og markant bedre plads.

»Jo større plads man annoncerer på, jo flere procenter hæver man sandsynligheden med for, at nogen får øje på én. Og Facebook er jo reklameverdenens Batman, for det sociale medie ved, hvem vi er, og giver os annoncer, der er i kontekst med det, vi kigger på,« siger Thomas Bigum.

Han peger på, at Facebooks registrering af brugernes adfærd er en del af den nye netudvikling, web 3.0, hvor nettet indsamler personlige oplysninger, når man logger på sin computer, og dermed kan give brugerne unikke tilbud til netop dig.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu