Kvartalsregnskab: Facebook oppe at ringe

1. februar 2013 10:19 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Kvartalsregnskab: Facebook oppe at ringe

Overskuddet faldt, men alligevel var der mestensdels positive toner efter Facebooks seneste kvartalsregnskab onsdag.

 

Det skyldes dels, at verdens største sociale netværk overgik forventningerne med hensyn til omsætning, der beløb sig til 1,6 milliarder dollar i sidste kvartal, en stigning på 40 procent i forhold til samme periode året før.

Det vakte imidlertid endnu større begejstring, at 23 procent af annonceomsætningen nu kommer fra annoncer på den mobile platform, mod kun 14 procent året før.

Den mobile platform har været en akilleshæl for Facebook, lige siden man gik på Nasdaq i maj 2012. Allerede i børsprospektet påpegede Facebook at man stod svagt på den mobile platform, som brugerne flokkes til i stadig større tal.

For enheden er mobil og har en mindre skærm, er annoncevilkårene nogle helt andre end på det traditionelle pc-baserede internet, og det skifte har Facebook haft svært ved at håndtere.

Med de nye tal, hvor næsten en fjerdedel af pengene nu altså kommer fra den smartphones og tablets, mener Facebook at have styr på sagerne. “I dag er der ingen tvivl om, at Facebook er en mobilvirksomhed,” sagde stifteren Mark Zuckerberg i et telefonmøde med investorer.

Der var da også kritiske røster som analytikeren Richard Greenfield fra BTIG Research. Han siger til Wall Street Journal, at væksten i mobilannoncer ikke er kraftig nok for at kunne følge med annoncekronerne.

Facebook fortæller, at 680 millioner brugere månedligt bruger netværket via smartphones, en stigning på 57 procent i forhold til året før.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu