Ferrari er nu verdens stærkeste brand

19. februar 2013 18:01 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Ferrari er nu verdens stærkeste brand
Foto: Wikipeia.

På trods af krise bliver der stadig købt luksusbiler og den velkendte Ferrari-racerbil er ifølge en ny analyse det mest populære brand blandt globale forbrugere.

 

Den sorte hingst, der stejler op over kølerhjelmen på en Ferrari, har tilsyneladende stadig appel hos moderne – og velhavende – forbrugere. Bilmærket der er en del af Fiat-koncernen, er netop blevet kåret som verdens stærkeste brand i 2013 foran konkurrenter som Google og Coca Cola.

Det er analyse- og konsulentvirksomheden Brand Finance, som i sin årlige Global 500-analyse har analyseret brandværdi ud fra en række både »hårde« og »bløde« kriterier som virksomhedens indtjeningsgrad, omsætning per kunde, men også kundernes loyalitet og følelser overfor det enkelte mærke.

»Præstationen viser, at selv i meget hårde økonomiske tider kan Italien stadig levere virksomheder i særklasse,« siger Ferraris bestyrelsesformand Luca de Montezemolo i en pressemeddelelse.

De fleste italienske virksomheder ser dog næppe ligeså lyst på fremtiden som Ferrari-formanden. Generelt er landet af præget af krise i økonomien og lav købelyst hos forbrugerne. Men Ferrari bliver i høj grad hjulpet på vej af, at der globalt set er en stigende efterspørgsel på luksusbrands fra blandt andet en voksende velhavende i middelklasse i Kina.

At Ferrari har haft et godt år afspejles også i de netop offentliggjorte regnskabstal, der viser et rekordresultat for virksomheden i 2012 på 244.000.000 euro – svarende til 1,8 milliard kroner.

Apple mest værdifulde

Brand Finance har også analyseret, hvilke brands der udgør den største værdi. Den del af analysen er baseret på en række kriterier, som blandt andet omfatter, hvor meget en virksomhed ville kunne tjene på at sælge rettighederne til sit brand til en tredjepart, men også de seneste regnskabstal og analytikerforventninger indgår i vurderingen.

I denne kategori er det måske ikke så overraskende amerikanske Apple, der løber af med sejren. Apples brand vurderes til at have en værdi på 87,3 milliarder dollar (487,7 milliarder kroner).

I det hele taget klarer IT-giganterne sig godt i den kategori, og »æblekoncernen« bliver pustet i nakken af konkurrenterne fra Samsung, der på bare et år har forøget sin brandværdi med over 50 procent til 58,8 milliarder dollar (328,5 milliarder kroner.)

»Apple og Samsung siddet på overherredømmet når det handler om global brandværdi og kappes med hinanden om at skabe kundekærlighed til deres brands,« siger administrerende direktør hos Brand Finance i en pressemeddelelse.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu