Fodbold sælger ikke sig selv

8. marts 2013 09:04 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Fodbold sælger ikke sig selv
Billede mangler

Når AGF på søndag tager imod Brøndby, vil det være med reducerede billetpriser.

 

Mødet mellem de to er en af dansk fodbolds klassikere med en historik rig på dramatik, men interessen for Superligaen er dalende, så en billet til kampen koster nu 115 kroner mod tidligere 150 kroner.

Og dalende er måske tilmed for mildt et udtryk.

Målt fra sæsonen 2002/03 frem til den igangværende ligner det, at Superligaen 2012/13 bliver en publikumsmæssig bundskraber.

Målt efter 21. spillerunde har kun 805.999 tilskuere overværet Superliga-kampene på stadion, og det ligger 18 procent under gennemsnittet for de 11 sæsoner.

Gennemsnittet er 951.809 tilskuere på stadion efter 21 spillerunder med sæsonen 2009/10 som den absolutte topscorer med 1.045.887 publikummer.

Det var sæsonen, hvor FC København vandt mesterskabet foran OB og et Brøndby-hold, der takket være en slutspurt sikrede sig bronzemedaljerne. I den anden ende af tabellen rykkede AGF ned, så det fodboldår var rigt på dramatik.

Målt alene på forårspremieren er der heller ikke meget at klappe over. Kun sæsonen 2010/11 så et ringere fremmøde til forårets første kamp med et gennemsnitligt fremmøde på 4.219 tilskuere. I år fandt 6.239 tilskuere vej til forårspremieren – milevidt fra topscoreren’ sæsonen 2006/07 med 10.061 tilskuere i gennemsnit.

Der kan være flere forklaringer. Om publikumsmagneter som FC København og Brøndby spiller på hjemmebane, vejret og det øvrige udbud af sportsbegivenheder.

De danske professionelle klubbers interesseorgan Divisionsforeningen har undersøgt publikums oplevelse på de danske stadioner.

Knap 6.000 tilskuere besvarede i slutningen af sæsonen 2011/12 et skema med spørgsmål om forskellige temaer som blandt andet pauseunderholdning, sikkerhed og motivation for at tage på stadion.

Det er landets største tilskuerundersøgelse til dato.

– Vi har med undersøgelsen fået indblik i potentialerne for at forbedre oplevelsen af at gå til Superligakampe. Og vi har bedt om de egentlige eksperters mening; nemlig de eksisterende tilskuere til Superligakampene, lyder det fra Divisionsforeningens direktør Claus Thomsen.

– Overordnet giver de Superligaen en god bedømmelse, men der er bestemt også muligheder for forbedring, og der er ikke tvivl om, at tilskuerne har givet os en masse interessante indsigter i, hvad vi kan gøre bedre for at skabe en endnu bedre oplevelse – både i de enkelte klubber og i Superligaen som helhed.

I en tid, hvor udbuddet af fodboldkampe live på TV er voldsomt, angiver de adspurgte tilskuere, at stemning på stadion og støtte til favoritholdet er de vigtigste årsager til at troppe op på stadion. Spillestil og attraktiv modstander betyder mindre, hvorfor fodboldkampe i fjernsynet ikke nødvendigvis er en væsentlig konkurrent.

38 procent af de spurgte fans siger, at en bedre stemning på det lokale stadion vil kunne lokke dem til at møde op oftere.

Undersøgelsen viser – ikke overraskende, at Brøndby Stadion er den hjemmebane i Superligaen med den bedste stemning.

Brøndbys bestyrelsesformand Steen Lerche siger i forbindelse med undersøgelsen at:

– Stemningen er et resultat af mange års klub- og fankultur. Historikken som Danmarks mest vindende klub gør, at mange – trods den nuværende sportslige bølgedal – har Brøndby IF under huden og fortsat holder ved. Sydsiden på Brøndby Stadion har vi gjort til de aktive fans’ tribune, og med capo-tårn, fan-graffiti, legende-billeder og navneskiftet til ’Sydsiden er tribunen med tiden blevet gjort til noget, som fansene føler stolthed og ejerskab over.

Brøndby er som bekendt i en klemt situation og ligger til nedrykning. Og selv om tabellen sjældent lyver, så vil det på flere parametre være alvorligt for Superligaen, hvis de blå-gule rykker ned, da opbakningen fra tribunerne er til mere end den næstbedste række.

– Det vil være en katastrofe for Superligaen, siger Lasse Glenstrup, sponsorkonsulent hos sponsorrådgivningsfirmaet Promovator.

– Brøndby trækker mange tilskuere både hjemme og ude samt TV-seere. Nordicbet (hovedsponsor for 1. division, red.) vil sikkert være lykkelig for at se Brøndby i 1. division, men når Superligaen står i en situation, hvor det samlede sponsorengagement går svagt tilbage, og tilskuertallet er hårdt ramt, så vil det være alvorligt.

Sat på spidsen tjener de danske fodboldklubber penge på tre elementer. Sponsorindtægter, TV-penge og spillersalg. Entréindtægter og øvrige ’matchday-indtægter spiller en mindre rolle i det samlede indtægtsbillede – i sæsonen 2009/10 under 13 procent af den samlede omsætning ifølge en Deloitte-rapport.

– Hvis vi holder fast i sponsordelen, så er antallet af publikum på stadion og antallet af TV-seere blandt andet med til at prisfastsætte værdien af et sponsorat. Derfor kan en model for klubberne være at tilbyde deres sponsorer flere billetter til deres medarbejdere og kunder. Som man så kan satse på, kommer igen til den efterfølgende kamp, siger Lasse Glenstrup.

– AG København (nu lukket håndboldklub, red.) var på mange måder det gode eksempel på håndtering af publikum. Her var tilskuerne sikret at få en oplevelse i hallen, som de kun kunne få i hallen og ikke hjemme foran fjernsynet. Fodbold sælger ikke længere sig selv, og klubberne kan arbejde med forskellige events i samarbejde med deres sponsorer for at sikre publikum en god og unik oplevelse i forbindelse med kampene på stadion, siger Lasse Glenstrup.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu