Folkeskoler: Dyre faglokaler står tomme

30. oktober 2012 10:20 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk
 
Folkeskoler: Dyre faglokaler står tomme
Billede mangler

Ny undersøgelse viser, at mange rum og faglokaler på danske skoler ikke bliver brugt særligt meget i løbet af dagen.
 
Dyrt indrettede faglokaler på skoler udnyttes mindre end en tredjedel af skoledagen, og grupperummene bruges kun en femtedel af tiden.
 
Det viser en omfattende analyse, som firmaet Signal Arkitekter har gennemført på over 50 skoler over hele landet, skriver Politiken.
 
– Masser af lokaler står gabende tomme, siger direktør Gitte Andersen fra Signal Arkitekter, som sidder med i børne- og undervisningsminister Christine Antorinis (S) dialoggruppe om Ny Nordisk Skole, til avisen.
 
– Samtidig skal kommunerne spare og spare, og både elever og lærere klager over mangel på plads, tilføjer hun.
 
Firmaet har gået rundt på de mange skoler tre gange om dagen mellem klokken 8 og 13 og åbnet samtlige døre og konstateret, om rummet er i brug og til hvad.
 
Dertil kommer interview med lærere og elever om deres ønsker og behov. Direktør Gitte Andersen efterlyser, at skolerne for eksempel bruger faglokalerne til flere formål og underviser i et hjørne af kantinen.
 
Formand for Foreningen af Skoleledere Anders Balle er enig i analysen.
 
– Den gængse indretning af skoler følger svinestaldsprincippet med en fodergang og båse ud til siderne, siger han til Politiken.
 
– På mindre skoler ser man, at de både har et hjemkundskabslokale og et sløjdlokale stående, som måske bruges fire timer om ugen. Men vi er jo vant til at gøre det sådan, tilføjer Anders Balle.
 
Ifølge en undersøgelse fra 2008 foretaget af Skole og Samfund havde over halvdelen af skolerne problemer med indeklimaet. Og de fleste klasseværelser er mindre end 45 kvadratmeter, hvor Danmarks Lærerforening anbefaler 60 kvadratmeter som minimum.
 
På den politiske ønskeseddel står, at skole og fritidsordning skal tænkes sammen i en helhedsskole, at lærerne skal tilbringe en større del af arbejdstiden på skolen, samt at Ny Nordisk Skole skal bringe det praktiske og det teoretiske tættere sammen.
 
Politisk er banen dermed kridtet op for nytænkning, men vanetænkning er en barriere, mener Gitte Andersen. Det afviser Jørgen Bruun Christensen, som er arbejdsmiljøkonsulent i Danmarks Lærerforening.
 
– Jeg oplever ikke, at der er berøringsangst for at gøre tingene på nye måder, siger han til Politiken.
 
Hos Kommunernes Landsforening kan formand for børn og ungeudvalget Jane Findahl (SF) ikke genkende billedet af, at der står så mange ledige kvadratmeter hen.
 

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu