Forbrugerråd: Teleselskaber smugler prisstigninger ind ad bagdøren

24. januar 2013 11:41 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Forbrugerråd: Teleselskaber smugler prisstigninger ind ad bagdøren
Det er ikke håndører som disse, den fyrede Danske Bank-direktør kan se frem til. Foto: Colourbox.

Penge

Det er ikke rimeligt, at mobilkunder kan risikere at få en ekstraregning for opkald til 70-numre, mener Forbrugerrådets chefkonsulent, der er overrasket over teleselskabernes praksis.

 

“På mit dankort står hovednummeret til Danske Bank. Jeg har da ikke overvejet, at det skulle koste mere at ringe dertil, og at det ikke er inkluderet i min mobilpakke,” siger Martin Salamon, der er chefkonsulent hos Forbrugerrådet.

Reaktionen kommer efter, at Berlingske Business har lavet en rundringning til fire af landets største teleselskaber: TDC, 3, Telia og Telenor om deres prispolitik i forhold til 70-numre – det er såkaldte servicenumre, som kunder ofte bliver henvist til, når de skal have fat i en virksomhed.

Rundringningen viser, at tre af selskaberne, TDC, 3 og Telia har den praksis, at det som udgangspunkt koster det samme at ringe til et 70-nummer som til et almindeligt fastnetnummer. Men der er den undtagelse, at 70-numrene ikke kan tælle med i de gratis timers taletid, som mange kunder har som en del af deres mobilabonnement.

Derfor medfører opkald til 70-numre en ekstraregning, selv om man ikke har opbrugt sin månedlige taletid. Og det overrasker Forbrugerrådets chefkonsulent, der mener, at det gør teleselskabernes priser mere uklare.

“Det er lidt specielt det der med at begynde at ekskludere bestemte numre. Det er jo bare en måde at smugle prisforhøjelser ind ad bagdøren. Hvad bliver det næste – at man tager en 50 eller 60-nummerserie og gør den ekstra dyr?,” spørger Martin Salamon.

Teleselskabernes forklaring på, at de såkaldte servicenumre koster ekstra er, at der bag numrene som udgangspunkt er et teknisk setup med blandt andet en omstilling. Men det er for virksomhedernes skyld ikke forbrugernes, mener Martin Salomon.

“Det gør det meget enkelt at have forbrugerkontakt. Det kan være en meget fornuftig løsning for et selskab og vi kan også se, at det er noget, mange virksomheder bruger,” siger han og fortsætter:

“Men hvis teleselskaberne tager den her overpris, så er det jo ikke en særlig forbrugervenlig måde at indrette sig som selskab, at man har sådan et nummer. For en stor del af opkaldene er jo efterhånden fra mobiltelefoner, og så kommer forbrugerne til at betale ekstra for det,” siger han.

Virksomhederne ved det måske ikke

Chefkonsulenten mener, at mange virksomheder måske ikke er klar over, at deres kunder kan risikere at få en ekstraregning ved at ringe op til dem. TDC skriver eksempelvis henvendt til virksomheder på sin hjemmeside, at en af fordelene ved at have et 70-nummer er, at:

“Det koster det samme at ringe til et 70-nummer i Danmark som til et almindeligt fastnetnummer fra en fastnettelefon.”

Men der står på den pågældende side ikke noget om, hvad det koster at ringe fra et mobilnummer

“Sådan som TDC beskriver det på sin hjemmeside, så er det en serie, der koster det samme at ringe til. Hvorfor skulle det koste mere at ringe til fra en mobiltelefon? Det må teleselskaberne forklare,” siger Martin Salamon og fortsætter:

“Hvis det virkelig er standarden, så er jeg overrasket. Så bør erhvervsvirksomhederne overveje at bruge nogle andre nummerserier,” siger han.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu