Førende uddannelsesforsker kritiserer helhedsskolen

19. april 2013 01:13 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Førende uddannelsesforsker kritiserer helhedsskolen
Billede mangler

Synlig læring. Det er titlen på den newzealandske uddannelsesforsker John Hatties anerkendte bog baseret på 15 års studier.

 

Et studie, der har gjort ham til en af de førende eksperter i uddannelsesverdenen, og han har inspireret politikere og forskere verden over til, hvordan man nytænker skolen, som vi kender den i dag. I et interview med Berlingske kalder han på baggrund af sin egen forskning regeringens forslag om en helhedsskole med aktivitetstimer for absurd.

Han sammenligner Danmark med Finland, der ligger top fem i OECDs PISA-undersøgelse. Her er det de universitetsuddannede lærere, der gør forskellen.

»Det er irrelevant, om skoledagen er kort eller lang. Der findes intet bevis for, at det virker. Hvis Danmark går den vej, kan man komme til at spilde en masse ressourcer, som en helhedsskole jo koster. Det er en absurd måde at forandre skolesystemet på, hvis man ikke tilsvarende forbedrer lærerne og deres effekt,« siger John Hattie.

Regeringen præsenterede i oktober 2012 deres forslag til en skolereform, der blandt andet lægger op til at omdanne grundskolen til en helhedsskole med aktivitetstimer. Et forslag, der bliver diskuteret til overflod i øjeblikket på grund af landets lockoutede lærere.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) fortæller, at John Hatties forskningsresultater har dannet grundlag for den uddannelsepolitiske udformning af forslaget til en skolereform. Hun mener dog, at rammerne for en skoledag har stor betydning, men at det, som rammerne omkredser, er det mest essentielle.

»John Hattie pointerer, at de fleste ting, der foregår i et klasseværelse har en effekt, der er bare nogle ting, der har større effekt. Skolen skal altså udgøres af mange forskellige ting, og for at udfylde rammerne lægger vi netop også stor vægt på et kompetenceløft af lærerne, og ved at decentralisere styring prøver vi også at understøtte sparringen mellem lærerne og lederne,« siger Christine Antorini.

Grundskoleforsker Niels Egelund har i mange år beskæftiget sig med John Hatties forskning og har været med til at skrive indledningen til den danske version af forskerens bog. Selv om Undervisningsministeren har brugt John Hatties forskning, har Niels Egelund svært ved at genkende de anerkendte resultater i regeringens reformudspil.

»Der er ikke noget i den forskning, John Hattie har gennemført, der understøtter hovedelementerne i reformudspillet,« siger Niels Egelund, men påpeger, at han ser positivt på skolereformen i kombination med det planlagte kompetenceløft af den danske lærerstab.

»De danske lærere har brug for det løft i forbindelse med helhedsskolen, og det tror jeg godt, at regeringen kan gennemføre. Men det bliver meget omfattende og vil kræve tid og mange penge,« siger Niels Egelund.

Regeringen er i gang med forhandlingerne om reformudspillet, men de kender først de økonomiske rammer, når lærerlockouten er overstået.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu