Friskoleledere ønsker arbejdstidsaftale

5. marts 2013 05:21 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Friskoleledere ønsker arbejdstidsaftale
Billede mangler

84 procent af skolelederne fra Frie Skolers Ledere siger i en undersøgelse, at det er en dårlig ide, når Finansministeriet forsøger at afskaffe den arbejdstidsaftale, som indtil nu har reguleret, hvordan lærerne på det statslige område bruger deres arbejdsdag, skriver Information.

 

»På de fleste skoler fungerer de nuværende regler omkring fastsættelsen af arbejdstiden ganske fint. Den sikrer stabilitet og ro,« siger Mogens Lorentzen, formand for Frie Skolers Ledere.

Lærernes arbejdstid tilrettelægges i dag på det statslige område efter aftale mellem ledelse og medarbejdere på den enkelte skole, men hvis de ikke kan nå til enighed træder en række centralt aftalte regler i kraft.

Den ordning ønsker flertallet af friskoleledere at beholde. Det samme vil Danmarks Lærerforening for det kommunale område, hvor formand Uffe Rostrup frygter, at fjernelsen af arbejdstidsaftalerne kan føre til øget bureaukrati på skolerne.

»Vi har spurgt meget ind til, om der fortsat skal være en timeregistrering, og det får vi at vide, at det skal der. Men det er op til den lokale skoleledelse at beslutte, hvordan det skal foregå. Det betyder, at de enkelte lærere er nødt til hele tiden at få tildelt timer til undervisning og forberedelse af lederen. Det øger altså ikke fleksibiliteten,« siger Uffe Rostrup til avisen.

Uffe Rostrup frygter, at lærerne kan blive pålagt så mange forskellige arbejdsopgaver af skolelederen, at de rent faktisk ikke kan nås, og så er det forberedelsestiden, det går ud over, forudsiger han.

»Hvis nu det trak ud med at rette stile, så man ikke nåede at forberede sig til sin dansktime, kan man jo som lærer dårligt aflyse timen. Så bliver det forberedelsestiden, der bliver skåret ned på,« siger han.

Finansminister Bjarne Corydon (S) mener, at det er afgørende, at lærerne kommer til at arbejde på samme måde, som resten af arbejdsmarkedet gør.

»Det afgørende for mig er, at vi giver lærerne de samme fleksible og moderne arbejdstidsregler, som vi kender fra andre arbejdspladser. Derved kan vi sikre, at lærernes tid anvendes bedst muligt til at give eleverne den bedst mulige uddannelse. Det forudsætter, at den enkelte leder får mulighed for at lede og fordele arbejdet i dialog med lærerne på samme måde, som andre ledere gør på arbejdspladser med selvstændige og engagerede vidensmedarbejdere. Det vil ikke indebære mere bureaukrati. Tværtimod skal vi væk fra det nuværende timetælleri, hvor lærernes arbejdstid er fastlåst i små bureaukratiske og rigide kasser,« siger han til Information.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu