Fupmagere udnytter forsyningskunder

10. april 2013 18:27 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Fupmagere udnytter forsyningskunder
Billede mangler

De fleste danske forbrugere ved efterhånden, at man ikke skal tage mails fra Skat eller kreditkortselskaber for pålydende. Som regel er der tale om forsøg på bedrageri, så nu tager svindlerne nye metoder i brug.

 

Tusindvis af danskere er således begyndt at modtage rykkere fra afsendere, der udgiver sig for at være forsyningsselskaber. Fra vandsektorens brancheorganisation, DANVA, lyder der en klar opfordring til at ignorere beskeder om, at man ikke har betalt sin regning.

»Forsyninger sender almindeligvis ikke rykkere ud via mail. Derfor fraråder vi på det kraftigste, at forbrugerne indbetaler penge på baggrund af disse henvendelser,« understreger kommunikationschef Karsten Bjørno i en pressemeddelelse.

»Hvis man er i tvivl om, hvorvidt der er tale om en rykker fra forsyningsselskabet, så tag telefonisk kontakt til det for at høre, om der er et økonomisk udestående,« siger han.

I en typisk fupmail skriver »forsyningsselskabet«, at forbrugerens betaling er blevet afvist af banken på grund af et teknisk problem. Forbrugeren opfordres til i stedet at betale regningen online for at undgå rykkergebyrer.

I et af de seneste eksempler skriver bedragerne på ubehjælpsomt dansk:

»Når manglende afklaret din situation, vil vi gå videre med suspension af strømforsyning, vil denne intervention blive opkrævet«.

Mailen afsluttes med beskeden »Tak for din tillid«.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu