Grønne initiativtagere går i kødet på havnetunnel

6. februar 2013 23:37 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Grønne initiativtagere går i kødet på havnetunnel
Billede mangler

I kølvandet på debatten om linjeføringen på en havnetunnel i København har en række grønne organisationer og debattører sammen med teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) nu forenet kræfterne i forsøget på at sætte fokus på cykler og kollektiv transport i hovedstaden.

 

Med den nyoprettede Facebook-gruppe »Nej til flere biler i København« vil Danmarks Naturfredningsforening, Cyklistforbundet, NOAH-Trafik, Rådet for Bæredygtig Trafik, Cykelrepublikken, Det Økologiske Råd og Klimabevægelsen sammen med Københavns teknik- og miljøborgmester, Ayfer Baykal, bidrage til debatten.

– Debatten om trængselsringen viste meget klart, at hverken København eller omegnskommunerne ønsker flere biler, hvor folk bor. Alligevel kom debatten aldrig til at handle om de gode og grønne alternativer til bilen. For at sikre en mere kvalificeret debat denne gang, forener tilhængerne af bedre forhold for fodgængere, cyklister og brugerne af den kollektive transport nu kræfterne, udtaler teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal i en pressemeddelelse.

Og særligt planen om en havnetunnel i hovedstaden får hårde ord med på vejen af de grønne organisationer.

– En motorring i et rør under jorden – i omfang svarer det til at bygge en Storebæltsbro under København. De 27 milliarder kan investeres bedre, hvis formålet er at skabe et bedre og mere grønt byliv. Man kan få mange cykelstier, kollektiv trafik og grønne områder for 27 milliarder, siger Erik Hjulmand, formand for Cyklistforbundets afdeling i København.

Han bakkes op af blandt andre Ivan Lund Pedersen fra trafikgruppen NOAH-Trafik.

– Al erfaring og forskning viser, at flere vælger at købe og køre i bil, når man forbedrer fremkommeligheden for bilister ved at investere i motorringe, som en havnetunnel kan sammenlignes med. Det gør det nødvendigt at investere i nye vejudvidelser andre steder og bliver skruen uden ende. Man løser ikke trængslen i hovedstaden ved at investere i mere asfalt til bilerne men ved at investere i bedre kollektiv transport og bedre forhold for cyklister, siger han.

Også Thomas Meinert Larsen fra Klimabevægelsen mener, det er uforståeligt, at et flertal i Københavns Borgerrepræsentation bakker op om en havnetunnel.

– Den vil spænde ben for flere af kommunens grønne mål. En havnetunnel vil fuldstændig undergrave Københavns klimaplan og ambitionen om at blive CO2 neutral i 2025, siger han.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu