Guldmærker forplumrer konkurrencen i supermarkedet

11. marts 2013 14:35 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Guldmærker forplumrer konkurrencen i supermarkedet
Billede mangler

Fyldte indkøbsposer og et mærke tættere på en ny gryde. Hos Dansk Supermarked får kunderne et lille guldmærke med, hver gang de køber for 50 kroner i Bilka, Føtex eller Salling. Får de fyldt hæftet, kan de bytte det til gryder, pander eller knive til indkøbspris. Men kunderne glemmer, hvem der i sidste ende egentlig har betalt for det sølvskinnende køkkenudstyr.

»Man skal være opmærksom på, at der kun er en til at betale for gryderne og panderne, og det er jo kunden i sidste ende. De betaler dem jo bare på en anden måde. Gryder og pander opstår ikke ud af den blå luft,« siger John Wagner, administrerende direktør hos Samvirkende Købmænd.

Også i Forbrugerrådet siger seniorjurist Tina Dhanda, at det er vigtigt, forbrugerne ikke bliver blændet af de små gyldne mærkater.

»Det kan være produktet kan fås billigere et andet sted, for selve den produktbesparelse man ser ved guldmærkerne, er ud fra normalprisen det sted, hvor mærkerne kan bruges. Derfor kan det jo godt være, at knivene kan fås billigere et andet sted, så den reelle besparelse ikke er særligt stor,« siger hun og tilføjer:

»Man skal huske at gøre op med sig selv, hvor mange ekstra penge man lægger i sine indkøb, for at få guldmærker nok til at få besparelsen på gryden eller kniven eller hvad det nu er.«

Morgenavisen Jyllands-Posten skrev mandag morgen, at Dansk Supermarked har solgt for over 150 millioner gryder og pander gennem deres første kampagne med guldmærkerne. Kunderne har taget overraskende godt imod kampagnen, men den er ikke så nyskabende i Danmark som det lyder til.

I 2011 kørte SuperBest med samme slags tilbud som tak til kædens loyale kunder. De udleverede også millioner af mærker af den slags, som nu er populære hos Dansk Supermarked. Men mærkerne får hverken Samvirkende Købmænd eller Forbrugerrådet til at fylde ekstra i nettene og juble over kundernes konkurrence om at få fyldt hæfterne.

»Det er med til at skabe uigennemsigtighed i forhold til prissætningen, og det flytter fokus for forbrugerne i forhold til, hvor de skal lægge deres indkøb. Normalt sammenligner man på tværs med produkt og pris, men med guldmærkerne er der kommet et tredje element, og pludselig er det et større regnestykke at se, om det kan svare sig at samle sine indkøb i Føtex og Bilka i forhold til andre steder,« siger Tina Dhanda.

John Wagner er enig i, at mærkerne gør det mere uigennemsigtigt for kunderne at se, hvad den reelle pris på varen er. Konkurrencen bør i hans øjne hellere gå på kvalitet og service, frem for fantasifulde markedsføringsfif.

»Jeg tror sådan set, at det i virkeligheden forvrider eller forplumrer konkurrencen mere, end det skærper den. Det er jo en markedsføringsaktivitet, som flytter fokus for det, der vel for forbrugeren må være det afgørende – varen, kvaliteten og prisen,« siger John Wagner.

Om mærkerne er kommet for at blive eller bare er en endnu et trendtrick for at lokke kunderne i butikken, er ikke til at sige præcist endnu.

»Det kommer jo tit i bølger. Og det kan da godt være, der kommer en bølge nu, hvor man må lære at leve med den slags. Men når det hele så bliver for uigennemsigtigt, så vil der sikkert være nogen, der svinger den anden vej og siger, ‘Vi har ikke den slags tilbud, vi har bare en fast lav pris’,« siger John Wagner.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu