Stjernekrig: Hoteller mister våben i kampen om turister

22. februar 2013 13:51 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Stjernekrig: Hoteller mister våben i kampen om turister
Billede mangler

Stjernerne kan lede os på rette vej, hvis vi farer vild. Men stjernerne kan også guide os til, hvilket hotel vi skal vælge. Det er dog en anden type stjerner. Officielt gives de af Horesta, til organisationens medlemmer, men hvem som helst kan faktisk tildele hotellerne de femtakkede vejvisere.

»Det er frit for enhver at have en eller anden form for stjerner, men de officielle Horesta-stjerner er selvfølgelig forbeholdt vores medlemmer. Det er en af de særlige fordele, hotellerne får ud af at være medlem hos os,« siger administrerende direktør for Horesta Katia K. Østergaard.

Men nu træder en række af Horestas hoteller ud af fællesskabet og tilbage i Dansk Erhverv, og derfor mister de deres officielle stjerner. Det kan have betydning for deres markedsføring, da især mange turister kigger på, hvor mange stjerner de forskellige hoteller har. Udlandet kender ikke nødvendigvis de danske brands, så når stjernerne forsvinder, forsvinder også et vigtigt markedsføringsinstrument, siger Katia K. Østergaard.

Men for Comwells resterende hoteller, som er trådt ud af Horesta, har stjerneklassifikationen ingen betydning, hverken hjemme eller ud over landets grænser.

»Det er et ualmindeligt gammeldags system. Hvis man vælger et hotel i den store verden på for eksempel hotels.com, så giver det kun mening, hvis de ensartede kriterier gælder for alle, hvilket de ikke gør nu. Desuden vil gæsterne også finde hoteller, som giver sig selv stjerner på de forskellige bookingkanaler,« siger Preben Nesager administrerende direktør for Comwell-kæden og tilføjer:

»De ting gør det ganske vanskeligt at håndhæve de regler, der i dag findes.«

Horestas stjerner gives på en ren objektiv baggrund, hvor det er hotellernes faciliteter, der bestemmer, hvor mange stjerner kæden kan rage til sig. Men klassifikationen gælder kun for hoteller i Danmark.

Nordens største hotel, Bella Sky Comwell på Amager, er det eneste af Comwells hoteller, der bliver i Horesta. Hotellet har fået fire stjerner, og administrerende direktør for Bella Sky Arne Bang Mikkelsen bruger klassifikationen i markedsføringen.

»For kunden, tror jeg, at det er vigtigt man har stjernerne at gå efter. Når forventningerne er til et fire-stjernet hotel, så skal de også kunne sammenlignes på pris, kvalitet og service. Stjernerne giver en sikkerhed for, at det lever op til forventningerne,« siger han.

Hotellerne kan få mellem en og fem stjerner, hvor faciliteterne stiger med antal stjerner. Og de kriterier følger samfundet.

»Hotellerne skal hele tiden følge med udviklingen, ikke mindst også set i internationalt lys. Grænserne for gæsternes forventninger rykkes løbende, og derfor skal kriterierne følge med. For eksempel teknologiske krav som internet, fladskærms-tv og adgang til forskellige serviceydelser« siger Katia K. Østergaard.

Med udviklingen er brugernes interesse for selv at anmelde steget. De vurderinger er kommet for at blive, men Katia K. Østergaard mener ikke, at gæsternes egne bedømmelser kan stå alene.

»Gæstetilfredshed kan ikke stå alene i mine øjne. Tilfredshed hænger sammen med forventninger, og hvis en bruger forventer noget fire-stjernet ud fra en subjektiv anmeldelse og så bliver skuffet, fordi det måske reelt kun er to-stjernet, så risikerer hotellet at få en masse dårlig omtale, og det kan ingen være tjent med,« siger hun.

Men for Preben Nesager er gæsternes bedømmelser langt vigtigere end stjerneklassifikationen.

»Det nytter ikke noget, vi bare giver stjerner til hinanden, vi er nødt til at være ærlige, og det betyder i høj grad at lytte til gæsterne. Selv om det er subjektivt, så sker det i stigende grad og de fleste gæster læser flere vurderinger før de booker og danner deres egen mening,« siger han.

I den internationale konkurrence mener Horesta ikke, at det er nok at have sin egen nationale stjerneklassifikation. Derfor er næste skridt for organisationen at indtræde i en europæisk organisation, Hotel Stars Union, for at få ensrettet kriterierne for hotellerne landene i mellem.

Preben Nesager og Arne Bang Mikkelsen er enige i, at det er den rigtige vej for branchen, og det ville kunne få de afhoppede Comwell-hoteller til at overveje et samarbejde igen på den internationale front.

»Vi går ud fra det er en moderniseret udgave af klassifikationen, som ud over de fysiske forhold, tager højde for kundernes bedømmelser. Derfor afventer vi nu og ser, hvad der sker på den front,« siger Preben Nesager.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu