iPad taber markedsandele

1. februar 2013 10:23 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
iPad taber markedsandele
Billede mangler

Det er nu tre år siden, Apple lancerede en forstørret iPod Touch, kaldet en iPad, og siden har computermarkedet ikke været det samme. Tavle-PC-markedet boomer, fortæller analysefirmaet IDC, der kan berette om en vækst på 75 procent i sidste kvartal.

52 millioner af de flade anordninger blev der langet over disken, hvoraf iPad tegnede sig for 44 procent med 23 millioner. Sidste år havde Apple en markedsandel på 52 procent, og selv om markedet altså er i kraftig vækst er der nogle, der sælger hurtigere end Apple.

Markedets nummer to er Samsung, der mere end fordoblede sin markedsandel fra 7 til 15 procent. Derefter følger producenter som AsusTek og Google, men også Amazon med Kindle-modellen gør sig bemærket.

Apple taber ikke kun terræn på hardware-siden, men også når det gælder styresystemer. Samtlige konkurrenter bruger nemlig Googles Android, der således må formodes at have en markedsandel højere end Apples 44 procent. I 2011 havde Apples iOS over 90 procent af markedet for tavle-PCer.

Dermed risikerer Apple at opleve samme oplevelse som på smartphone-markedet. Her var Apples styresystem iOS i nogle år den store vækstoplevelse, men så kom Android og i løbet af få år tilranede Googles styresystem sig tronen.

Spørgsmålet er nu, hvor og hvornår -markedet vil stabilisere med hensyn til markedsandele. Om det ender som på smartphone-markedet, eller om en ude fra kommende spiller som Microsoft med det ambitiøse Windows 8 kan gøre en forskel.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu