Kinesere indtager Europa med tablets og smartphones

4. april 2013 17:07 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Kinesere indtager Europa med tablets og smartphones
Billede mangler

»Jeg må hellere lade være med at kommentere det. Ellers skaber det bare ballade igen,« griner Yang Yuanqing, Lenovos 48-årige topchef. Han er til bords med pressen i virksomhedens hovedkvarter i Beijing og er – for gud ved hvilken gang blevet udspurgt om de vedholdende rygter om, at Lenovo vil overtage Research In Motion, det canadiske firma bag Blackberry-mobiltelefonerne.

Forinden er et par af Lenovos egne topmobiler gået på runde. Én af dem, en rigtig moppedreng, er designet til kinesiske kvinder. De kan godt lide store mobiler, fordi det får deres hoveder til at se mindre ud, lader vi os fortælle.

Det skal være usagt, om den teori holder vand. Men et eller andet har virksomheden gjort rigtigt for at kæmpe sig op på en andenplads på det kinesiske mobilmarked, der er verdens største. Nu vil den kinesiske IT-gigant, som i forvejen er godt konsolideret på det globale PC-marked og i 2011 købte den tyske elektronikgigant Medion, så begynde at sælge tavlecomputere og smartphones i Danmark og resten af Europa. Tavlecomputere i slutningen af andet kvartal 2013 og senere smartphones i 2014.Under eget mærke

Et opkøb af Blackberry »kunne muligvis give mening,« udtalte Yuanqing i marts til franske Les Echos, hvilket fik rygtebørsen til at gå i selvsving. Men én af grundene til, at rygterne om opkøbet af Blackberry har været så vedholdende, er, at det ses som en gentagelse af den succes, Lenovo i 2005 havde med at opkøbe IBMs PC-forretning med Thinkpad-mærket i front. At opkøbe noget, der i forvejen er konsolideret på markedet, og som forbrugerne har stor tillid til.

Ifølge Gianfranco Lanci, chef for blandt andet Lenovos europæiske marked, har man dog i dag allerede et stærkt »brand« i Europa takket være PC-forretningen.

»Forskellen er, at vi i dag har fodfæste over det hele. Det er et helt andet billede end ved opkøbet af IBM i 2005. Vi er åbne over for overtagelse, hvis vi ser, det kan tilføje merværdi. Men vi kan sagtens vokse uden,« siger han.

Jan Horsager, der er research manager i analysehuset IDC Nordic er enig i, at virksomhedens image fra PC-verdenen er en god løftestang for at komme ind på mobilmarkedet.

»Det rigtigt spændende ved Lenovo er, at det er den første kinesiske tech-virksomhed, som for alvor har bidt sig fast globalt. Derfor er det oplagt, at de bruger det mærke, de allerede har,« siger han.Nogen skal ind i kampen

Når Lenovo-mobilerne kommer til Vesteuropa, kommer det til at ske teleselskab for teleselskab og ikke land for land. Men på tavle-PC-fronten er der udsigt til en samtidig lancering over hele linjen. I begyndelsen bliver der tale om et par modeller med Android og et par med Windows 8. Og ifølge Jan Horsager er der på ingen måde tale om, at markedet er mættet for de produkter.

»Markedet kan sagtens rystes, hvad angår tavlecomputere med Windows og Android. I det format er det stort set kun iPaden, der er slået igennem, og der er bestemt brug for, at nogen melder sig ind i kampen,« siger han.

Turen til Beijing var betalt af Lenovo.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu