Kinesisk korruption truer salg af luksusure

27. januar 2013 15:14 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Kinesisk korruption truer salg af luksusure
Billede mangler

Afmatning i Asien truer med at stoppe de fede tider for producenter af luksusure, der hidtil er sluppet uden om krisen.

 

De gyldne tider rinder muligvis snart ud for schweiziske luksusure som Swatch og Richemont. Økonomisk afmatning og korruptionsskandaler i Kina risikerer at gøre livet svært for luksusurmagere, skriver Financial Times.

Selvom 2012 var endnu et godt år for de schweiziske luksusure, så er udsigterne for de kommende 12 måneder knap så rosenrøde.

Efterspørgslen på Swatchs dyre ure faldt 27,5 procent i Kina i september. På Swatchs største udenlandske marked, Hong Kong, var faldet 19,9 procent og også i Singapore og Taiwan er salget på tilbagetog.

Noget af faldet tilskrives usikkerhed om overdragelsen af det politiske lederskab til Xi Jinpeng. En række korruptionsskandaler har angiveligt lagt en dæmper på de ellers meget udbredte gaver i det kinesiske erhvervsliv, hvor ure har været blandt de foretrukne.

“Det er svært at sige, hvornår gaverne vil vende tilbage, men det vil de. Det er dybt indlejret i den kinesiske psyke. Og selvom gaver i erhvervslivet vil være nedtonet i den kommende tid, så vil andre typer gaver holde skikken oppe. Den rige onkel, der giver et Rolex i bryllupsgave, forsvinder ikke,” siger analytikeren John Gay fra Berenberg Bank til Financial Times.

Andre peger dog på, at gave-skikken vil fortsætte med at blive holdt nede. Xi Jinpeng forventes nemlig at ville slå hårdt ned på de korruptionsskandaler, der har præget Kinas elite.

“Han kommer fra en familie, som er en del af den gamle garde i den politiske revolution. Han har dybe rødder i kommunismen. Han har allerede gjort det klart, at han vil slå ned på korruption. Hvis kineserne begynder at føle utryghed ved at bære et ur, fordi det bliver set som symbol på korruption, så vil det have en massiv afsmitning på ur-industrien,” siger David Sadigh, der er direktør for konsulentvirksomheden Digital Luxury Group, til Financial Times.

Store og mindre urproducenter går derfor en usikker tid i møde. Den kinesiske efterspørgsel er dog også flyttet over Europa, hvor rige asiatiske har kunnet spare penge ved at rejse som turister og udnytte den svage euro, men den forventes heller ikke at vare ved.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu