KL efterlyser mere samarbejde mellem lærerne

1. februar 2013 12:53 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
KL efterlyser mere samarbejde mellem lærerne
Billede mangler

De danske folkeskolelærere skal blive bedre til at samarbejde med hinanden, hvis kvaliteten i folkeskolen skal løftes. Sådan lyder det fra Kommunernes Landsforening (KL), efter en ny undersøgelse viser, at der er stor forskel på, hvor meget lærerne samarbejder på de danske folkeskoler. Det skriver netavisen Altinget.dk.

 

– Lærerne samarbejder ikke i høj nok grad med hinanden om børnenes læring, og det er et problem, hvis lille Peter skal nå sine læringsmål. Kernen i læringen ligger jo netop i, at man systematisk og hyppigt følger op på læringsmålene, og derfor bliver vi nødt til at styrke dette samarbejde, siger Jane Findahl (SF), formand for KLs børne- og kulturudvalg, til netavisen.

Undersøgelsen, som Rambøll har udarbejdet for KL, viser således, at der er stor forskel på, hvor meget lærerne for eksempel samarbejder eller planlægger undervisningsforløb med hinanden.

40 procent af de adspurgte lærere sætter ifølge Altinget.dk ugentligt eller månedligt faglige mål for undervisning sammen, mens 46 procent gør det enten kvartalsvist eller sjældnere. 37 procent af lærerne diskuterer en gang om ugen måder at organisere undervisningen på sammen med deres kollegaer, mens 35 procent gør det månedligt. Resten gør det sjældnere eller aldrig.

Undersøgelsen kommer få dage efter, at Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) offentliggjorde en kortlægning af folkeskolens største udfordringer.

Kortlægningen viser ligesom Rambøll-undersøgelsen, at der er stor forskel på, hvordan lærerne samarbejder og sparrer med hinanden rundt om i landet. Det påpeges således, at der mangler forskningsbaseret viden om, hvad der fungerer.

Og det er en ledelsesopgave at styrke lærernes kompetencer på området, lyder det fra Jane Findahl.

Skolelederforeningen er da også enig i, at der er behov for at styrke det systematiske udviklingssamarbejde mellem lærerne. Formand Anders Balle siger, at det er de enkelte skolelederes ansvar at udvikle denne kultur og understreger, at lærersamarbejdet skal gøres obligatorisk for alle.

– Det kan man sagtens gøre inden for den nuværende arbejdstidsaftale. Der står, at alle arbejdsopgaver kan gøres til genstand for tilstedeværelse. Derfor kan man som leder i dag beslutte, at lærerne skal være mere på skolen, så de kan samarbejde noget mere, siger Anders Balle til Altinget.dk.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu