KL: Mere undervisningstid er optisk bedrag

8. december 2012 07:38 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk
 
KL: Mere undervisningstid er optisk bedrag
Billede mangler

Der ændres på begrebet undervisningstime og fuskes med timetilbud mener KL og lærernes udspil til mere undervisningstid.
 
Danmarks Lærerforening har fremlagt et udspil om at undervise 25 timer om ugen. Men det er et illusionsnummer, mener formanden for Løn- og Personaleudvalget i Kommunernes Landsforening, Michael Ziegler (K), der også er borgmester i Høje-Taastrup.
 
– Et optisk bedrag. Det er, hvad jeg vil kalde Danmarks Lærerforenings nye udspil. Umiddelbart lyder det jo positivt, at lærerne vil undervise 25 timer om ugen, siger han.
 
– I virkeligheden er der ikke én ekstra time i det, som lærerne her spiller ud med, og det vil ikke bidrage til en nytænkning af folkeskolen, siger Ziegler i en pressemeddelelse.
 
Han mener, at lærerne puster timetallet op ved at ændre på begrebet undervisningstime.
 
Forslaget fra lærerne og deres formand, Anders Bondo Christensen, kom torsdag som reaktion på et udspil fra regeringen tirsdag.
 
En del af lærernes forslag er også, at undervisningen skulle være fem sammenhængende timers undervisning for hver skoledag.
 
– Det lyder så flot, at Anders Bondo siger, at lærerne skal undervise 25 timer om ugen, nu hvor børne- og undervisningsministeren i sin og regeringens reform har sagt, at lærerne bør undervise 18 timer om ugen. Men sagen er, at der ikke ligger én ekstra time i lærerforeningens 25 timer, siger Michael Ziegler.
 
Han mener, at lærerne udvider begrebet undervisning, så det også omfatter elevpauser, skolebibliotek og timer, hvor lærerne vejleder hinanden.
 
Kommunernes Landsforening mener, at den forhøjelse af undervisningstiden, som lærerforeningen foreslår, blot modsvarer pausetiden – uden spisepausen.
 
– Det betyder i praksis, at Danmarks Lærerforening med sit forslag “pakker” skolens opgaver sammen på en anden måde, så det ser ud som om, lærerne underviser i flere timer, siger Ziegler.
 
– Realiteten er, at børnene ikke vil få flere timer sammen med lærerne, end de allerede har, siger Michael Ziegler.
 
Samtidig angriber kommunerne den måde, som lærernes arbejdstid fastlægges på ved forhandling.
 
– Vi ønsker, at lærerne får vilkår, som man har på alle andre arbejdspladser, hvor lederen tilrettelægger arbejdstiden efter dialog med medarbejderen.
 
– Det hører ikke hjemme i en moderne fleksibel folkeskole, at lærernes arbejdstid skal aftales mellem lærerforeningen og kommunerne, som det sker i dag, siger Michael Ziegler.
 
Anders Bondo Christensen afviser, at der er tale om optisk bedrag i lærernes forslag til at nytænke elevernes skoledag.
 
– Vi tilbyder, at alle lærere kan varetage 25 timers undervisning i en sammenhængende undervisningsdag til eleverne. Dermed imødekommer vi regeringens ønske om at skabe en sammenhængende skoledag, hvor der er mulighed for såvel fordybelse som inddragelse af praktiske aktiviteter, siger han og fortsætter:
 
– Skal vi realisere regeringens målsætning, er det nødvendigt med reel nytænkning og ikke en traditionel opdeling af elevernes undervisning i lektioner og fag. Det vil vi meget gerne drøfte med ministeren og de uddannelsespolitiske ordførere.
 
– Når vi sammen har fundet ud af, hvordan vi vil realisere regeringens målsætninger, må vi efterfølgende skabe den nødvendige ramme for, at det kan ske, siger Bondo Christensen.
/ritzau/
 

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu