Københavnerne mest gavmilde ved pantknappen

3. marts 2013 11:03 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Københavnerne mest gavmilde ved pantknappen
Billede mangler

På tre år har danskerne givet godt 22 millioner kroner til velgørenhed i Kvickly, Brugsen, Irma og Fakta. Siden 2010 har man har kunnet donere sin flaskepant til velgørende formål i Coops butikker, men der er store forskelle på, hvor gavmilde jyder, sjællændere og fynboer er, når de står ved flaskeautomaten.

 

En ny opgørelse fra Coop Danmark viser, at københavnerne er de mest flittige til at donere flaskepanten. 1,9 procent af pantpengene i København går til velgørenhed, mens nordjyder, sjællændere og vestjyder donerer mindre end én procent.

Landsgennemsnittet ligger på 1,1 procent, fortæller Brian Sønderby Sundstrup, ansvarlig for velgørenhedsknappen i Coop Danmark, der undrer sig over de store regionale forskelle. Han har dog ikke et bud på årsagen.

»Man kunne komme med et forklaring om storby kontra landdistrikter, men det bliver hurtig meget stereotypt og karikeret. For eksempel så vi, at nordjyderne gav mest ved Danmarks Indsamlingen. Velgørenhedsknappen appellerer måske mere til nogle segmenter i befolkningen end andre, men vi oplever, at alle er interesseret i at donere,« siger Brian Sønderby Sundstrup.

Han er mere interesseret i at øge det samlede bidrag, som de næste to år går til Care Danmark og Børns Vilkår.

»Selv om der er blevet genereret over 20 millioner kroner til organisationerne, er 1,1 procent af det samlede pantbeløb ikke meget. Vi ser hele tiden på, hvordan vi kan få flere til at donere«.

Det seneste tiltag er muligheden for at bidrage med en del af det samlede pantbeløb, så forbrugeren ikke skal donere alle sine flaskepenge til velgørenhed. Desuden arbejder Coop på at give sine kunder bedre indblik i, hvad pengene går til.

»Vores undersøgelse viser, at 80 procent af danskerne kender velgørenhedsknappen, og langt de fleste opfatter den positivt. Men når man står i et ucharmerende flaskerum med bippende maskiner og en lang kø bag sig, er ens opmærksomhed rettet mod noget andet, og så trykker man måske ikke på knappen. Derfor er vi nødt til at kommunikere tydeligt, at pengene hjælper børn i både Danmark og udlandet,« siger Brian Sønderby Sundstrup.

I årene 2010, 2011 og 2012 er der blevet returneret flasker for i alt 1,86 milliarder kroner i Coop Danmarks butikker, og 22,4 millioner af disse er altså blevet doneret til velgørenhed.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu