Lærere holder fast: Vi ønsker ikke konflikt

26. februar 2013 15:13 | Af: Berlingske Nyhedsbureau
 
Lærere holder fast: Vi ønsker ikke konflikt
En stor del fortryder, at de ikke arbejdede hårdere i skolen. Foto: Colourbox.

Danmarks Lærerforening står fast på, at en konflikt ikke løser de stridspunkter, der er mellem lærerne og de kommunale arbejdsgivere i KL i forbindelse med de verserende overenskomstforhandlinger.

 

Tirsdag mødtes parterne til de afgørende forhandlinger om lærernes arbejdstid, og selv om parterne står langt fra hinanden, ønsker lærerne ikke, at det ender med en konflikt.

»Vi kan ikke se, hvorfor vi skulle gå i konflikt. For det første har vi en god aftale, som man er rigtigt glad for, som fungerer, og som bliver genforhandlet i kommune efter kommune i øjeblikket. Man er helt parat til at planlægge det nye skoleår ud fra den aftale. Så vi har ingen grund til at gå i konflikt. Hvis der nogen, som vil konflikte, så er det KL, og det er jeg jo desværre ikke herre over,« siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

Lærerne har vendt sig imod regeringens bebudede folkeskolereform, som lægger op til flere undervisningstimer og mere tid sammen med eleverne. KL er tilhængere af denne model, mens lærerne er utilfredse med, at de dermed får mindre tid til at forberede sig.

Hvis KL og DLF ikke finder fælles fodslag, kan det derfor ende med, at kommunerne lockouter lærerne og sender eleverne hjem. Men den løsning vender lærernes formand sig stærkt imod. Han frygter, at det efterfølgende vil lægge en dæmper på lærernes engagement, og opfordrer i stedet KL til at lytte til Danmarks Lærerforenings seneste udspil til en aftale.

»Nu er vi kommet med det ene forslag efter det andet. Og hver gang får vi bare at vide, at modparten er stålsat. Vi har foreslået, at man tager fat i den aftale, der gælder for en anden faggruppe i folkeskolen, nemlig skolepædagogerne. Den har KL ikke opsagt, den er man åbenbart godt tilfreds med. Så i stedet for at gå ud i en konflikt, så lad os bruge den aftale som udgangspunktet og sige, at kommunerne kan vælge mellem den nuværende aftale og en aftale, som er parallel til den, der gælder for skolepædagogerne. Det håber vi på, kan være et landingspunkt,« siger Anders Bondo Christensen.

For skolepædagoger gælder det, at de har en pulje med timer til opgaver og forberedelse ud over den tid, de bruger med eleverne. Resten af tiden disponerer skolelederne over, og det lægger sig op ad den model, KL ønsker.

Anders Bondo Christensen lægger ikke skjul på, at han helst vil holde fast i den nuværende aftale, men han erklærer sig parat til at forhandle, hvis KL også er – men det kan betyde langstrakte forhandlinger, erkender lærerformanden.

»Vi er nødt til at bruge den tid, der skal til for at fungere. Så nytter det ikke noget, at den ene part hele tiden siger ’jeg er stålsat.«

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu