Lastbiler har flere bremsefejl end busser ved kontrol

21. august 2017 13:00 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk og Ritzau Fokus

Politiet finder oftere bremsefejl på lastbiler og anhængere end på busser. Hver ottende får klippet pladerne.

Lastbiler har flere bremsefejl end busser ved kontrol
Mange lastbiler har problemer med bremserne. Foto: Mogens Flindt/arkiv./Scanpix

Der har været stort fokus på bussers trafiksikkerhed denne sommer, hvor politiet også har gennemført en række store kontroller.

De har vist, at bussernes bremser ofte i mange tilfælde er for dårlige og ikke lever op til færdselslovens krav.

Hver femte bus dumper således i bremsekontrollen, men problemet er faktisk endnu større for lastbilernes vedkommende, skriver DR.

Pladerne ryger

Tal fra Rigspolitiet viser nemlig, at der er bremsefejl på mere end hver tredje tunge køretøj, som bliver kontrolleret. Og på hver ottende er fejlene så grelle, at nummerpladerne bliver klippet.

Betegnelsen tunge køretøjer dækker over lastbiler og lastbiler med anhænger eller vogn bagpå. Og det er ofte anhængerne, den er gal med.

DTL, som er brancheorganisation for danske vognmænd, mener dog ikke, at tallet er alarmerende.

– De bremsefejl, der opdages, er tilsyneladende ikke så alvorlige, at det fører til ulykker.

– Jeg har ikke indtryk af, at de nogen og tredive procent bremsefejl er af en karakter, hvor det er farligt, siger Ove Holm, underdirektør i DTL, til DR.

Kæmpe risiko

Jan Villadsen, som er formand for 3F Transport, der blandt andet organiserer lastbilchauffører, er dog ikke enig.

– For os er det helt vanvittigt, at så mange lastbiler har bremseproblemer.

– Hvis en lastbil ikke kan bremse, er der en kæmpe risiko – ikke kun for chaufføren, men også for andre trafikanter, siger han til DR.

DTL fortæller, at de danske regler er skrappere end i resten af EU. Man vil nu holde møde med Færdselsstyrelsen for at blive klogere på, hvor problemet ligger.

Kan være farligt

Formand for Havarikommisionen for Vejtrafikulykker, Mette Fynbo, siger til DR, at det kan være farligt, hvis bremserne ikke virker ordentligt på et køretøj.

– Det er altid vigtigt, at bremser, styretøj og de basale ting virker – også på lastbiler. Derfor er det ikke godt, at der er en stor del, hvor det ikke fungerer, siger hun til DR.

En analyse fra Havarikommisionen viser, at de primære årsager til lastbilulykker er, at chaufføren ikke orienterer sig ordentligt, eller at chaufføren er træt og uopmærksom.

Sidstnævnte, kombineret med dårlige bremser, kan føre til store problemer.

– Hvis man først er uopmærksom, kan der gå vigtige sekunder, hvor man ikke bremser ned, og så skal man kunne bremse endnu bedre efterfølgende. I sådanne situationer er dårlige bremser skidt, siger Mette Fynbo.

/ritzau/

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu